Etappe 33: De eerste gewenste rit (75,9 km) - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 33: De eerste gewenste rit (75,9 km) - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 33: De eerste gewenste rit (75,9 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

01 Juni 2013 | Spanje, El Burgo Ranero

Met een half open oog keken we naar buiten: de lucht was blauw en er waren veel schaduwen te zien van de zon. Beneden namen we ons ontbijt en pakten onze spullen in. Remco heeft dit nieuwe hotelletje die zes maanden lang haar deuren al open heeft, doorgegeven aan de schrijvers van het routeboek. Opnieuw heeft Remco een antwoord van de schrijver persoonlijk gekregen.

Het was een lange rechte vlakke weg, normaal zou men dit saai vinden. Echter wij genoten hiervan, want de wind kwam ook niet meer van voren. Wat een heerlijke dag om te fietsen! Naast de weg lopen hordes wandelaars, de meesten met een normale pas. Er liepen een aantal mensen tussen, waarvan wij dachten dat die het nooit gaan halen: hun tempo was eigenlijk geen tempo of ze liepen zo onnatuurlijk dat er bij wijze van spreken twijfel ontstaat om een ambulance te bellen.

Voorbij Carrion de los Condes namen we net zoals de lopers een roodbruine kiezelpad. Ook daar genoten we van het geluid van het knarsende grind en onze banden. Het aantal lopers viel gelukkig mee, alhoewel we wel rekening moesten houden met hun gedachte dat de weg voor hen alleen is. De meesten stoppen al rond een uur of 12, het aantal wandelaars die wij tegenkomen nemen drastisch af.

In Sahagun passeerden we de kerk La Trinidad, waar een bus vol Japanners probeerden de bus door te smalle straten te laten persen. We reden door het dorp en moesten afstappen voor de wekelijkse markt van zaterdag. Aan de andere kant van het dorp bezochten we de San Tirso-kerk en kregen we een stempel, de Nederlandse stempelkaart is nu helemaal vol (behalve voor de laatste stempel van Santiago). Morgen beginnen we aan het tweede boekje.

Door de Arco (poort) verlieten we het dorp over een oude middeleeuwse stenen brug. In Bercianos del Real Camino was alles vol (voornamelijk door wandelaars die erg vroeg gestopt zijn). Even verder zagen we een hotel à la Van der Valk langs de snelweg en hebben daar een kamer genomen. Wandelaars die wel doorliepen konden vrijwel geen plek meer vinden, ook niet in refugio's.

Na het opfrissen bezochten we het vrijwel uitgestorven dorpje El Burgo Ranero, dronken een biertje bij de hostel (waar wij in eerste instantie wilden slapen) en namen ons diner in het hotel.

De ooievaars slapen in hun nest boven op de dorpskerk en wij zoeken onze bed op. Voor het eerst slapen wij relaxed en genieten na van deze eerste optimale fietsdag. Het ziet ernaar uit dat morgen weer zo'n dag wordt en zullen in de middag Leon bezoeken.

• 01 Juni 2013 - 19:27

Dennis, Natasja En Marty:

Kijk, dat zijn eindelijk de positieve geluiden die we willen horen! Lekker windje in de rug, aangenaam zonnetje en go with the flow.

Heel veel succes voor morgen en geniet van Leon!

• 01 Juni 2013 - 19:39

Ruud En Ria:

Wat heerlijk eindelijk beter weer ,wij blijven duimen dat de rest van de reis goed weer blijft
    En heren wij zijn trots op jullie.
    Veel rij plezier morgen

• 01 Juni 2013 - 19:56

Lia En Eddie:

Het blijft de verdere reis ook zo mooi voor jullie.
    Echt de kaarsjes hebben geholpen.
    Morgen hebben we samen een mooie fietsdag.
    Bien bike Domingo
    Buen viaje.

• 01 Juni 2013 - 22:10

Esther:

Wat heerlijk dat eindelijk het zonnetje schijnt. Ik heb net weer wat verslagen gelezen, jullie hebben het echt zwaar gehad! Een echte pelgrimstocht maar er was jullie toch wel wat beter weer gegund. Ik hoop dat jullie het laatste deel lekker van de zon kunnen genieten. Morgenochtend gaan we zelf naar de Italiaanse zon. Veel succes en plezier!

• 03 Juni 2013 - 09:17

Lucien:

Heerlijk ouwe reus ,eindelijk weer lekker, maar je doet of het de eerste lekkere fietsdag is, dat na 2400 km, maar vergeten is je eerste mooie dagen in Mei, voor je gevoel fiets je dus al vanaf Houten in shitweer dat is dus niet waar, maar begrijp je heel goed, nu dus genieten. lekker hoor, Leon ook leuke stad, prachtige kathedraal, leuke barretjes en heel mooi refugio, zou je eens moeten slapen in dat klooster daar, plezier