Etappe 38: Voor de kathedraal (81,9 km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 38: Voor de kathedraal (81,9 km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 38: Voor de kathedraal (81,9 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

06 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Vanochtend was er in het erg goedkope pension geen ontbijt beschikbaar. Onder dit pension was gelukkig een bar aanwezig waar wel een broodje, jus d'orange en koffie geserveerd kon worden. Het was vandaag zwaar bewolkt en het dreigde zelfs te gaan regenen. In deze laatste slotrit hebben de weergoden toch een vriendelijke kniebuiging gemaakt en de regenkraan dichtgelaten.

Ondanks het feit dat het nu wel duidelijk werd dat we het gaan halen, moesten er toch een flink aantal pittige beklimmingen gemaakt worden die onze benen nog verder vermorzelde. In Arzua konden we nog een extra stempel toevoegen aan onze verzamelwoede aan inktpatronen van kruizen, rondjes, namen en schelpen.

De eucalyptusbossen waardoor wij heen zouden rijden, zijn in aantal flink afgenomen door de wilde ontbossing van de Galicieers. Er wordt wel wat bijgeplant, maar is in ons optiek veel te weinig. In Touro werd nog de nodige inkopen voor de lunch gedaan en de pittige klimmetjes gingen door, zelfs tot in de buitenwijken van Santiago toe.

We kregen in het Oficina de Acollida ao Peregrino de laatste stempel en een certificaat als beloning voor onze volledige uitvoering van onze pelgrimstocht in het Latijn. Daarna reden we nog even door naar de kathedraal van Santiago: de definitieve eindstreep is gehaald na 2924,2 kilometer. Zwaar vermoeid en gehavend heeft de kathedraal nog geen invloed op ons gemoedstoestand gehad, morgen zal dat anders zijn als wij de pelgrimsmis gaan volgen.

De fietsen en andere bagage die niet meer nodig zijn, hebben we ingeleverd bij een Nederlands bedrijfje die alles thuis voor de deur brengt. Daarna hebben we in een van de vele restaurantjes geproost op ons succes met onze nieuwe huisdrank bij slecht weer: een uitstekend ruim gevuld glas cognac.

Morgen gaan we op het vliegveld onze thuisvlucht regelen en gaan we op ons gemak Santiago bekijken. Onze missie is volbracht en hopen dat het slechte weer die ons lange tijd geselde even geen rol speelt in onze terugblik van onze gedachten, zodat wij optimaal kunnen genieten van onze prestatie.

Bon camino!!!

• 06 Juni 2013 - 22:20

Marty:

Gefeliciteerd mannen,

Remco om te beginnen wil ik je bedanken voor al die mooie verslagen(ik denk dat iedereen die jullie volgden dat ook vond),ondanks dat je iedere avond doodop was.
    GEFELICITEERD,GEWELDIG,FORMIDABEL jullie hebben het gehaald en dat in 38 etappes.
    Jullie hebben de laatste stempel gekregen en de oorkonde voor een lange fietstocht naar Santiago de Compastella .
    Nu nog naar huis en jullie zullen vaak over deze tocht na kletsen,over bijna 4 weken regen.weinig zon,veel wijn en nog vele hoge bergen.
    Ik wacht met smart op jullie en wens jullie nog een fijne dag daar en zie jullie hopelijk zaterdag.
    De wijn staat al klaar.
    Veel liefs en een dikke kus.

• 06 Juni 2013 - 22:59

Frank En Bep:

Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Ondanks kou, regen en andere ongemakken hebben jullie het gehaald. We hebben genoten van de dagelijkse verslagen.

• 06 Juni 2013 - 23:15

Dennis & Natasja:

Aan alle goeds (en zwaars) komt een eind! Mannen, topprestatie. Niet opgegeven ondanks de verschillende tegenslagen. Van harte en we zijn benieuwd naar jullie verhalen en foto's.

Tot binnenkort!

• 06 Juni 2013 - 23:21

Ruud En Ria:

Gefeliciteerd heren met jullie overwinning en Remco ik ga jou verslagen missen .
    Wij wensen jullie een goede terug reis en geniet morgen van de stad.
    Jan staat Dinsdag de koffie weer voor mij klaar?ik kijk er naar uit.

• 06 Juni 2013 - 23:47

Nico En Joke:

Remco en Jan geweldig proficiat met het behalen van het einddoel.
    Remco wij hebben genoten van de dagverslagen geweldig zoals je alles
    Hebt beschreven, nu nog even genieten en hopen op veel zon.
    wij zien en horen jullie weer in Nederland en zijn erg benieuwd naar de foto's en verhalen.

• 06 Juni 2013 - 23:59

Lia En Eddie:

Jan en Remco van harte gefeliciteerd met het geweldige resultaat.
    Ik doe het voorals nog niet na ( je weet het toch nooit).
    Een leuke dag in Santoago en een goede terugvlucht.
    (Ik dacht dat jullie nog even naar het strand toe wilden fietsen)
    Laat a.u.b. wel de regen in Spanje, hiet is het nu prettig met de ZON.
    Perfect, we spreken elkaar snel en zijn benieuwd naar jullie verhalen.
    Lia en Eddie

• 07 Juni 2013 - 11:09

Lucien:

Had je gister al gesproken maar beide Gefeliciteerd, het is een mooie prestatie en ondanks de tegenslagen die ik ook hAD, overheerst straks alleen maar de mooie avonturen en zal je merken dat je leven toch iets veranderd, het positieve zal blijven hangen. Geniet van de mooie stad Santiago, gezellige restaurantjes en een pracht kathedraal, mooie indrukwekkende mis voor jullie.
    Jammer dat je niet meer doorgaat naar de atlantische oceaan, maar begrijpelijk, wij hadden dat toen ook na slecht weer.
    Geniet van je dagen daar en goede terugreis
    Bon Camino

• 07 Juni 2013 - 18:51

Martin & Margot:

Zijn trots op jullie, wat een mooie prestatie!
    Zijn benieuwd naar jullie verhalen. Geniet er nog even van.
    En heel snel tot ziens.
    Goeie vlucht.