Dag 2 - Hagelbuien en rijksgrenzen (81,7 km) - Reisverslag uit Blerick, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 2 - Hagelbuien en rijksgrenzen (81,7 km) - Reisverslag uit Blerick, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Hagelbuien en rijksgrenzen (81,7 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

26 April 2016 | Nederland, Blerick

Voordat de dag begon,... eerst nog even over gisteravond. Nadat we ons opgefrist hadden en in het restaurant heerlijk hebben genoten van een ribeye-steak, zaten we nog met het probleem van onze natte kleding en doorweekte schoenen. We zagen ineens in de hoek van de badkamer een haardroger hangen. Jan plaatste het mondstuk in de eerste schoen om deze met de nodige hitte droog te blazen. De stoppen in het hotel werden op de proef gesteld, doordat de blazer minstens drie keer uitsloeg vanwege oververhitting! De schoenen hebben het overleefd en zijn uiteindelijk kurkdroog geworden.

We hadden de wekker om half 8 gezet. Beide waren we al wakker voordat de wekker afging. Beneden namen we een uitgebreid ontbijt, het zal volgens de weersvoorspellingen weer een pittige dag worden. Tijdens het ontbijt keek Jan naar buiten en zag grootse hoeveelheden hagel naar beneden dwarrelen met de bijbehorende windvlagen.

Met gezonde tegenzin pakten we alles in en fietsten meteen de Ooijpolder in... licht bewolkt, strakke wind mee en zon! Daarna begon het telkens passeren van de Nederlands-Duitse grens, heen en weer. Het weer sloeg om zoals voorspeld was en de in de eerste regenbui konden we schuilen bij een overdekt houten huisje, waar een verse melkautomaat stond die 24x7 beschikbaar is met literfles en al.

In Gennep namen we snel een bakje koffie en een cola terwijl er een buitje overtrok. We waren al wel een beetje nat geworden van wat gespetter van kortdurende buien en een enkele die sterke wind voor gehad, al met al viel het tot nu toe nog mee.

In het Nationaal Park De Maasduinen bij Afferden en Nieuw-Bergen werden we in het bos op halfverharde modderwegen getrakteerd op een felle hagelbui met stenen van een halve centimeters, die als speldenprikken werden uitgedeeld van alle kanten. Daarna konden we ook nog even schuilen in een loods bij een boerderij. In Well namen we een broodje en koffie bij een bakker, nu weer met geluk dat we weer konden schuilen vanwege een stevig regenbuitje.

Na deze lunch staken we met het voetgangersveerpontje bij Blitterswijck de Maas over. De blijdschap dat de Maas weer snel met het pontje bij Arcen werd overgestoken om onder de pijp: "Hier stroomt Hertog Jan" te fietsen werd snel teniet gedaan. De route vergeleken met zes jaar terug is veranderd.

Nu reden we door een bosgebied waar wij heerlijk konden trappen. Meer dan 10 kilometer kwamen we niemand tegen, heerlijk in het bos, wind mee en zelfs het zonnetje brak door. Vlak voorbij Grubbenvorst kregen we nog even een buitje mee.

In Blerick zochten we een Bed en Breakfast, na 300 meter waren we er al. Er was niemand thuis dus belden we even op. We konden na anderhalf uur langskomen, dus gingen we alvast eten aan de andere kant van de Maas in Venlo. Een heerlijke spaghetti, een goed glas bier voor Remco en een cognac voor Jan (zodat hij weer op temperatuur kon komen).

Teruggekomen bij de B&B konden we naar binnen: een mooie slaapruimte, badkamer en een keukentje waar we koffie kunnen drinken en morgen kunnen ontbijten. De eigenaresse is meteen weer weggegaan, haar vader ligt er niet goed bij: we hebben haar beterschap gewenst.

• 26 April 2016 - 19:04

Martin.margot@planet.nl:

Goed gedaan hoor. Morgen al weer de 3e etappe. En na afloop een dubbele oranjebitter van Margot. Het weer gaat beter worden. Succes morgen.

• 26 April 2016 - 19:25

Marty:

Hallo mannen,

Remco voor de derde keer weer vies weer.
    De volgende keer moet je eerst naar de bestemming gaan en terug fietsen,intussen wordt het weer in Nederland dan wat beter.
    Maar goed dat de Hertog Jan route niet kon anders waren jullie nog nat geworden van de pijp boven jullie hoofd, in plaats van een lekker biertje in de kroeg .
    Jan had het koud zoals gewoonlijk,maar een cognacje doet dan wonderen.
    In de tussentijd dat ik dit schrijf valt er hier ook weer een flinke hagelbui.
    Nu mannen op naar Duitsland morgen.
    Veel liefs en een dikke knuffel van mij

• 26 April 2016 - 19:32

Ria En Ruud:

Wij hopen dat het weer beter word maar, Renco ik zei het van de week al tegen je de meeste regen valt naast je. Maar wij zijn nu al trots op jullie.☔

• 26 April 2016 - 21:57

Dennis Froon:

Na gisteravond de kledij te hebben gedroogd en de ijzeren paarden te hebben gevoed, vertrokken Remus en Janus nog voor het krieken van de hanen door vanuit Noviomagnus zuidwaarts. Om de oevers van de Maas aan beide zijden te aanschouwen, werd de wilde rivier geregeld doorgewaad. Langs de provinciegrens van Germania hebben de strijders hun kampementen aangeslagen bij de versterkte nederzetting van Blariacum. Een dag van helse donderslagen en hagelstenen werd afgesloten met pasta en natuurlijk een gezond vat gist.

Heren, een dagje van afzien is het geweest, maar goed doorstaan. Langzaam maar zeker zullen de weergoden jullie gunstig gestemd raken! Succes voor morgen!

Groetjes, Dennis.

• 27 April 2016 - 09:03

Lucien:

Ha mannen , heerlijk zonnetje nu welnfris maar daar houd froon van , lekker 4 tot 6 graden goed op temperatuur , in de middag een lekker lindeboompje hmmm en op naar het 3 schloekenglas . Succes en gute fahrt nach deutschland , mooie route langs de ruhr