Dag 9 - De eerste beproeving (74,4 km) - Reisverslag uit Ellwangen, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 9 - De eerste beproeving (74,4 km) - Reisverslag uit Ellwangen, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 9 - De eerste beproeving (74,4 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

03 Mei 2016 | Duitsland, Ellwangen

Ook vandaag hebben we lekker ontbeten in onze rustplaats in Niedernhall. Terwijl Jan de tassen op de fiets plaatste, liep Remco een paar deuren verder om brood, kaas en drinken te kopen. We zouden op een groot gedeelte van de te volgen route voor vandaag weinig winkels tegenkomen.

Opnieuw is het vrijwel onbewolkt en de temperaturen zullen net de grens van 20 graden aan gaan tikken. Op papier zou dit de zwaarste etappe in Duitsland zijn. Vol goede moed gingen we de uitdaging aan.

De eerste 25 kilometer liep nog langs het riviertje Kocher en werd met een voor ons redelijk tempo afgelegd. We staken onder de hoogste Duitse brug door, die 185 meter boven ons zweefde. Daarna begonnen de klimmetjes; ze werden steeds langer en stijler. Het tempo ging er aardig uit en toch wisten wij deze pukkels behoorlijk goed te verteren.

In Gründelhardt vonden wij een van de schaarse winkels om een belegd broodje en wat drinken te kopen. Even verderop namen we de rest die wij vanochtend hadden gekocht. Daar kwamen we twee andere Romegangers tegen die van kampeerplaats naar kampeerplaats gingen. Ook komen we bijna in elk dorpje meibomen tegen, iets wat in deze streek veel voorkomt.

Het laatste stuk naar onze nieuwe overnachtingsplaats volgen wij via de borden, opnieuw liepen we tegen twijfelachtig omschreven routes uit ons boekje. In het centrum van Ellwangen reden we naar de Basilika St. Vitus voor een stempel. Vier oude dames (gemiddeld rond de 80 jaar) verwezen ons via een man naar een adres die uitgerekend op dinsdag was gesloten.

We boekten een hotelletje en gingen de mooie binnenstad bekijken met kleurige en statige panden. In een kroeg namen we een Augustiner biertje en raakte aan de praat. Jan liep snel naar het gemeentehuis en enkele tellen voordat zij sluiten, had hij voor ons een eenvoudige stempel weten te bemachtigen.

• 03 Mei 2016 - 20:16

Marty:

Halo mannen,

Ik hoop dat de pondjes er bij Remco afgaan en niet bij Jan,want anders hou ik geen man meer over.
    Remco jij belde vanavond dat Jan flink bierglazen aan het inslaan is,als hij het bijbehoorende bier dan eerst maar proef ,zijn dat toch maar extra sneedjes brood.
    Jullie worden ook steeds beter in het klimmen,zelfs Remco zei dat hij er geen moeite mee had.
    Remco je wordt nog een echte sportman,bravo ga zo door.
    Ook waren jullie al om 3 uur op bestemming en hadden jullie alle tijd om het dorpje te bezichtigen,dus wordt er ook echt vakantie genomen,groot gelijk jullie verdienen het.
    Nu mannen een dikke knuffel en welterusten.
    Veel liefs en kus van Marty.

• 03 Mei 2016 - 20:28

Martin.margot@planet.nl:

Goed gedaan hoor. Tempo blijft er lekker in. Op naar de Alpen. Tot morgen.

• 03 Mei 2016 - 22:37

Dennis Froon:

Onze Romaanse rollende strijders werden deze morgen gewekt door de eerste zonnestralen die over de omringende heuvels van Niedernhallia piekten. Aangezien het één van de zwaarste trekkingen door de Zuid-Germaanse provincie zou worden, vonden de langzaam baardende mannen het niet erg om vroeg tussen de strobedden vandaan te kruipen. Remus en zijn maag dachten direct aan eten voor de ganzen dag, dus bezocht hij de lokale markt waar koopmannen hun handelswaren aanboden: aardappelen, penen, stro, vers hemelwater uit de Alpen, gerstenat, platte broden en kaasachtige hompen. Remus wisselde zijn Romaanse dukaten in voor de benodigde profiand voor de dag.

Onderweg hield Janus er een vreemde, doch regelmatige gewoonte op na om bij elke herberg een lokaal bierfust mee te nemen. Remus heeft dit vreemde verschijnsel op een perkament geschreven en deze met de postduif richting Traijectum gestuurd.

De kruistocht eindigde vandaag bij de basiliek van Sankt Vitus binnen de stadsmuren van Ellwangenicum, alwaar vier oude heksen op de brandstapels kwamen vanwege misleiding van onze Romeinse stijders. Net voor het zingen was Jan de gemeentelijke kerk weer uit.

Heren, mooie dag weer vandaag. Fijn dat het zonnetje lekker schijnt en jullie ook nog effekes tijd hebben om te genieten van de omgeving en het leukje plaatsje waar jullie vanavond gaan pilsen. Succes voor midden van de weekdag! Groetjes van Dennis & Natasja.

• 03 Mei 2016 - 23:44

Ruud En Ria:

Weer een prachtige dag goed gedaan en we hopen dat het weer zo blijft.
    We lezen met plezier jullie verslag.
    Op naar de alpen

• 04 Mei 2016 - 08:59

Jos:

Hoi Utreg supporter ,

Doe je best en zondag doet de fc de rest hoop op een 3-0 overwinning!!!

• 04 Mei 2016 - 10:24

Lucien:

Ha ouwe rammers, hij gaat heel goed zo op richting Oostenrijk , alles goed met mijn santosje en de tassen? Vul ze af en toe maar met bier zijn ze gewend. Zondag onze fc met 3-0 binnen en dan volgend jaar de fc op de fiets bezoeken in Europa . Groeten