Dag 15 - De koninginnerit (58,8 km) - Reisverslag uit Resia, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 15 - De koninginnerit (58,8 km) - Reisverslag uit Resia, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 15 - De koninginnerit (58,8 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

09 Mei 2016 | Italië, Resia

Het zonnetje scheen, de vogeltjes fluiten, de bladeren waaiden met licht geritsel door de wind en voor het eerst pas wakker door de wekker in plaats van ervoor. Rustig inpakkend en genietend van een ontbijt gingen wij met de fietsen weer op pad, wetend dat dit geen gemakkelijke etappe wordt...

Meteen reden wij over een smal fietspaadje langs de Inn, heuvel op en heuvel af. De benen voelden meteen de veldslagen die gisteren werden geleverd. In Steinbrücken kochten we cola en kaas en sloegen deze op in onze tassen met de broodjes die wij aan het begin van de dag al hadden gekocht in Prutz.

Vanaf Pfunds werd de klim veel steiler en de percentages wisselden net zo snel als de grensovergangen. Eerst Oostenrijk verlaten: 3%, dan Zwitserland binnen rijden: 5%, Zwitserland verlaten: 6%.

Opnieuw in Oostenrijk aangekomen begon het klimmen pas echt, de benen staan op ploffen! Zes kilometer lang stijgen tegen 7% in 11 genummerde bochten op onregelmatige afstanden. Om dit visueel vast te leggen, nam Remco van elke bocht een foto tot de een na laatste bocht; batterij leeg. Uitpuffend van de inspanning haalde hij zijn tas leeg om zijn tweede batterij te pakken en zijn fotoreeks te voltooien.

Halverwege de klim en aan de 'top' (Norbertshöhe) namen we onze broodjes met kaas: de grootste klim van vandaag is gedaan. Nu rustig naar de volgende top, die niet ver weg is en slechts 100 meter hoger dan deze... Dachten wij.

We daalden een klein stukje naar Nauders en om de hoek kregen we een flinke klap. Een soort zuidwesterstorm vol tegen waardoor wij bij moesten trappen in de daling, anders vielen we stil. Die laatste 100 meter klimmen tegen zo'n wind gaf ons de genadeslag, we kwamen amper meer vooruit.

Ondanks alles hebben we de top van de Reschenpaß gehaald op 1515 meter hoogte, zijn we net in Italië (Zuid-Tirol) gekomen en hebben we een gasthof gevonden om de nacht door te brengen. Het grote klimwerk zit er voorlopig even op... Pfffff!!!

• 09 Mei 2016 - 19:10

Marty:

Hallo mannen,

O solo mia jullie zitten in Italia,GEWELDIG.
    Het was een pittig dagje voor jullie,veel wind en dan ook nog een stevig bergje.
    Een goede pasta eten of een pizza en jullie zijn weer de oude.
    Doe morgen wat rustiger aan en laat de bovenbenen even wat bijkomen.
    Weer een extra dikke knuffel voor mijn helden en welterusten.
    Veel liefs en kus van Marty.

• 09 Mei 2016 - 19:36

M & M:

Hoi mannen, wat een geweldige prestatie weer en dat met die zware fietsen. We zijn benieuwd naar alle foto's. En nu al weer in Italië, gaat opschieten en de alpen zijn bijna voorbije obstakels. Op naar de paus.
    Zet hem op morgen en lekker uitrusten nu. Groetjes.

• 09 Mei 2016 - 20:12

Dennis Froon:

De eerste zonnestralen koekeloerden over de noordflanken van de Alpen over het pittoreske Hoeklandia. Het kampvuur smeulde nog een beetje na. Voor het eerst in deze kruistocht werden onze helden niet voor het krieken van de haan wakker. De dag van gisteren had z´n tol geëist en dat terwijl vandaag de zwaarste tocht nog voor de boeg stond. Vandaag zouden onze krijgers Oesterreichum-Ungarnia achter zich laten en ineens doortrekken naar Italia. De helletocht van Hannibal verkleurt tegen het licht van wat onze krijgers vandaag voor de kiezen zouden krijgen!

Onze helden volgden vandaag de woestkolkende Innus. De provincie Svizzera werd nog even kort aangedaan. Op een lange klim van zeker 6 landmijlen legde Remus bij elk van de 11 bochten een muurschildering vast in de stijl oplopende krijtrotsformaties. Bij de één na laatste bocht van het zware zandpad brak Remus ook nog eens z'n beitel af en moest hij, zwaar nahijgend van de inspanningen, op zoek naar een scherpe steen en een geschikt stuk stevig dun hout om een nieuwe beitel te maken. Uiteindelijk lukte het Remus om alle 11 muurschilderingen uit te houwen.

Een zuidwesterstorm zorgde voor naar achter waaiende baarden, tranende ogen en een uiterste krachtinspanning. Uiteindelijk bereikten onze krijgers de top op 1.515 meter hoogte en belangrijker: ITALIA! In Resia zochten de heren de warmte van de openhaard van de lokale herberg op en genoten zij van een heerlijke everzwijn en rood druivensap.

Jongens, goed gedaan hoor! Zware inspanning, maar dan wel als beloning de kick van Italië bereiken en al een derde van de Alpen te hebben overgestoken. Nu goed uitrusten en morgen zonder spierpijn weer op. Succes morgen! Ciao, Den & Nat.

• 09 Mei 2016 - 20:15

Dennis Froon:

Uhm, "stijl" moet natuurlijk "steil" zijn :-)

• 09 Mei 2016 - 22:48

Ruud En Ria:

Geweldig Italië nemen jullie ook nog eens een dagje rust?Wij vinden dat jullie dat dik verdiend hebben.
    Nog even en we moeten de paus bellen en zeggen dat hij een week eerder thuis moet zijn als jullie op de koffie komen.☺

• 10 Mei 2016 - 16:46

Jaap En Ria:

Jullie hebben een mooie maar superzware dag achter de rug. Doe vanavond maar de benen omhoog onder het genot van een lekker drankje en snabbeltje. Dat is echt verdiend.
    In onze beleving zijn jullie al snel in Italië aangekomen. Nu maar hopen dat een sterke rugwind jullie verder Italië in gaat blazen.
    Groetjes, Ria en Jaap