Dag 17 - 'Zijn we weer in Nederland?' (100,3 km) - Reisverslag uit Trente, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 17 - 'Zijn we weer in Nederland?' (100,3 km) - Reisverslag uit Trente, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 17 - 'Zijn we weer in Nederland?' (100,3 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

11 Mei 2016 | Italië, Trente

In pension Weingut stonden de heren met steeds meer moeite uit hun bed, nadat de wekker was afgegaan. Buiten was het grijs en we namen voor het wat rustiger aan te doen. Net als het opstaan, duurde het ontbijt ook langer. Of het vermoeidheid is of het steeds meer bereiken van de ideale vakantiestemming waar niets moet en alles mag; we weten het niet zo goed.

Na een rondje Meran werd het een saaie dag, we wisten dit van tevoren na onze bestudering van de routeboekjes op de avond ervoor. We hadden één doel: een stempel halen bij de dom van Bolzano. Het fietstempo lag erg hoog en tegenstrijdig met ons voornemen. Maar ja, het ging gewoon lekker...

In Bolzano kwamen we helemaal aan de andere kant van de stad binnen om bij het centrum te komen. Meerdere keren moesten we de weg vragen in dit industriestadje. We reden hiervoor minstens vijf kilometer om... Zal je net zien dat er geen stempel aanwezig is. We namen wat drinken en een broodje en zaten blijkbaar dichterbij de dom dan we dachten. Er lag een stempel en met ons behaalde doel reden we de stad uit.

Net buiten Bolzano begon het te miezeren en snel daarna in regen. We hadden snel het gevoel dat we weer 'thuis' waren. We fietsten over een dijkje naast een riviertje met verder fruitboomgaarden, af en toe een klein dorpje, een stinkende autosnelweg en regen... heel veel regen. Het enige enigszins aangename is dat de temperatuur niet zo laag is.

Ondanks alle voornemens en weersomstandigheden hebben we vandaag een forse afstand afgelegd, er was gewoon niets te zien onderweg. We spraken af om in Trento te stoppen. Aan het begin van deze stad dachten we er te zijn, maar net als Bolzano is dit een smalle (in het dal liggend tussen bergen) en zeer lange stad. We hebben daar met een boog er omheen nog zeker 10 kilometer gereden.

Bij het eerste hotel knepen we de remmen in, volledig doorweekt. In de avond bezochten we de oude binnenstad in een lichte motregen en hebben zowaar een tweede stempel bij de dom van Trento weten te bemachtigen. We konden met een goed gevoel (en gevulde magen van een pizza en een calzone) ons bed in.

• 11 Mei 2016 - 20:53

Marty:

Hallo mannen,

Jammer dat het vandaag regende,ik was er al bang voor.
    Had het hier maar wat geregend,dan had ik de tuin niet hoeven te spuiten.
    Dus dat gevoel klopt niet.
    Jullie hebben wel een flink stuk gereden vandaag, knap hoor in die regen.
    Ik dacht dat jullie het wat rustiger aan zouden doen.
    Nu mannen ook hier was het een gewone dag.
    Dennis en Natasja hebben hier gegeten.
    Verder een dikke knuffel en welterusten.
    Veel liefs en kus van Marty.

• 11 Mei 2016 - 22:17

M & M:

Wat jammer van de regen. Hier was het bloedheet tot wel 28 gr. Wel lekker opgeschoten, hopelijk is er morgen meer te zien en met een zonnetje. Misschien is er wel weer een föhn in de badkamer voor de schoenen. Kun je ook wel een beetje je kleding wassen ? Zal niet meevallen als je het niet ook kan drogen. Geniet van een goede rust en veel succes morgen. Zet hem op. Groetjes van ons.

• 11 Mei 2016 - 22:17

M & M:

• 11 Mei 2016 - 22:32

Dennis Froon:

De haan krijste als een achterlijke. Heel de wijk Blaricum in het anders zo vriendelijke Merano was al lang aan de dag begonnen. Heel de wijk? Neen! Twee slaapkoppen konden niet op gang komen. Het was een dag die eigenlijk geen dag mocht heten. Een dag waarin de lucht vijftig tinten grijs kleurde. Een dag van miezer, miezel, slagregens, motregen, plensbuien, showers en daarbij ook nog eens regen. Onze helden konden de haan met hun katapulten wel stenigen, maar daarvoor zouden ze eerst hun strobedden uit moeten komen en dat zat er effekes niet in. Naar veel gemor, getouwtrek en gesteggel namen de heren uitgebreid de tijd voor brood, kaas en wat studentenhaver. Aan dit ontbijt besloten onze krijgers om vandaag er maar eens een rustige dag van te maken. Alleen een met inktveer geschreven stempel in de net gebouwde stenen kathedraal van Bolzano zou het doel van deze dag worden.

Het positieve van vandaag was dat de harnassen en de stalen rossen door al die neerslag weer eens een goede wasbeurt kregen. Naar goed Romeins gebruik werd vandaag een centurion aan landmijlen afgelegd om binnen de stadsmuren van Trento de eerste de beste herbergier aan te klampen voor de overnachting. Een platte ronde deegschijf haalde de herbergier voor onze mannen uit de houtoven, waarna al snel in de hemelbedden werd gedoken.

Heren, de ene keer vraag je je af of alle wegen naar Rome leiden en de andere keer vraag je je af of op alle wegen naar Rome wordt geleden. Een soort van Leiden in last of last in Leiden zeg maar. We hopen dat morgen de nattigheid in de lucht wat afneemt en de nattigheid in de glazen wat toeneemt. Ciao, Den & Nat.

• 12 Mei 2016 - 09:44

Lucien:

Beste heren goede prestatie zeg en dat met dat baggerweer, ik heb het met remmerdebem ook meegemaakt in Duitsland toen, gewoon maar doorrijden en hopen op wat beter weer. Dat verdienen jullie, waarschijnlijk komt dat met de Pinksteren al dan gaat hier de temp na bijna 2 weken zomers weer goed naar beneden, meestal wordt dan in zuiden beter. Voor vandaag zet hem op