Dag 19 - Uit de Alpen (42,8 km) - Reisverslag uit Verona, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 19 - Uit de Alpen (42,8 km) - Reisverslag uit Verona, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 19 - Uit de Alpen (42,8 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

13 Mei 2016 | Italië, Verona

De saaie dag van gisteren gaf 's avonds toch nog een wending. Na het eten van spaghetti en tagliatelle bolognese (er was geen kaart, het was eten wat er in huis was) met karafjes wijn, hoorde Jan de kerkklokken luiden. Hij snelde naar de kamer om onze stempelkaarten tevoorschijn te halen en liep naar de kerk. Hij had in de middag gelezen dat er nu een dienst is geweest.

Remco genoot nog van zijn wijn en dacht dat Jan na een paar minuten weer terug was, zo groot is het dorp niet. Na een kwartier was hij nog niet terug en Remco vermoedde dat Jan bij de volgende kleine dienst was. Na een half uur kwam Jan weer terug met stempels en vertelde het verhaal dat hij inderdaad de dienst had bijgewoond en iedereen hem vragen stelde. We sloten de avond af met nog een karaf gevuld met wijn.

Na het ontbijt snelden wij naar Verona (af en toe een verkeerde afslag) om de stad te kunnen bekijken. In Bussolengo namen we op het plein een koffie en ook daar begonnen de klokken van de kerk te luiden. Terwijl Remco nog de koffie aan het bestellen was, ging Jan met de kaarten naar de kerk. Een zuster en pastoor hielpen ons met de volgende stempel.

Rond de klok van twaalf reden Verona binnen en namen snel een hotel in het centrum. Na het opfrissen, bezochten wij onder andere Castelvecchio, de Ponte Pietra, het Colosseum (waar een of andere band optrad voor met name gillende tienermeiden) en de Chiesa del Duomo met alweer een stempel.

• 13 Mei 2016 - 17:39

Marty:

Hallo mannen,

Jan,jij belde vanmiddag dat het daar licht regende,je had gisterenavond een kaarsje op moeten steken of moeten vragen aan de pastoor voor beter weer.
    Maar goed je heb weer een paar stempels.( ook belangrijk,anders geloof de Paus jullie niet dat jullie helemaal vanuit Nederland zijn komen fietsen.)
    Hier is het nog steeds warm,ik moet de tuin zo weer spuiten,maar het wordt hier minder,dus hoop ik dat de zon naar jullie toe komt.
    Ook naar het Colosseum geweest waar wij de opera van Carmen hebben gezien.
    Nu weer een dikke knuffel en welterusten.
    Kun en veel liefs van Marty..

• 13 Mei 2016 - 19:28

Dennis Froon:

In het kampement van Rivalta zaten onze mannen gisteren te happen wat de pot schaft. Tagliatelle uit het iets verder gelegen Bologna en wat lange slierten deeg. Het gebeuren werd weggespoeld met rode druivensap. Een saaie natte dag waarin onze helden toch weer een stuk richting Roma waren getrokken, maar daarmee was ook alles gezegd.

Tijdens dit gezellige tafereel trok Musso (ja, zo heette de klerk van Rivalta nog éénmaal) even verderop in de nederzetting aan de touwen. Hij had er de pest in om elke avond uit zijn luie stoel aan de haard te komen en over het dorpsplein richting de toren te hobbelen om aan die zware touwen te trekken. Maar ja, stipt om 20:00 uur had keizer Augustus bevolen om in het gehele Romeinse Rijk de avondklok in te stellen, dus keuze was er niet. In het kampement was het Janus die in nuchtere toestand het galmen van de klokken wel hoorde, waarop hij direct richting de toren trok, Remus in verbijstering met zijn wijn achterlatend. Even later was Janus terug met een prachtige stempel van kaarsvet. Musso was blij dat hij vandaag toch nog nuttig was geweest.

De volgende ochtend vertrokken onze krijgers rap richting Verona om maar niet te laat te komen op de bruiloft van Romeo en Julia. Tegen het middaguur betrokken de mannen een goed herberg aan de marktplaats van Verona, zodat zij die middag, ondanks wat verticale nattigheid, op tijd in het Castelvecchio waren voor de huwelijksvoltrekking. Het feestmaal vond plaats in de burelen van het Colosseum alwaar de ongetrouwde dienstmeiden van Verona gillend los gingen op prachtig harpspel.

Zo, genoeg onzin voor vandaag. Heren, morgen zullen ook wij het Romaanse Rijk bezoeken door eens te gaan rondtoeren op Sardegna. Succes weer voor de dag van morgen. Bueno Fortuna, Denis e Anastascia.

• 13 Mei 2016 - 19:54

Ruud En Ria:

Wat gaan jullie toch goed wij hopen voor jullie beter weer .Remco ik blijf je app's missen het tenslotte weer vrijdag kus heren

• 13 Mei 2016 - 20:48

M & M:

Wat een leuk stukje, ik was eerst bang dat Jan verdwaald was. Gelukkig was hij zijn Italiaans aan het oefenen. Wij zijn ook weer thuis, nog lekker verbrand in de laatste zon. Morgen wordt het weer winter, hopelijk voor jullie niet. Veel plezier morgen met de volgende rit, zet hem op. Groetjes.