Dag 26 - Voor een gesloten hek (66,4 km) - Reisverslag uit Assisi, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 26 - Voor een gesloten hek (66,4 km) - Reisverslag uit Assisi, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 26 - Voor een gesloten hek (66,4 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

21 Mei 2016 | Italië, Assisi

Vanochtend zijn we extra vroeg opgestaan, zodat we in de middag even rond kunnen kijken in Assisi. Het ontbijt was niet bijzonder en al snel zaten we op de fiets richting het zuiden. In vergelijking met gisteren is het weer totaal omgeslagen: een strak blauwe hemellucht en een brandende zon en een windje in de rug.

De eerste kilometers schoten onder onze wielen door tot aan Umbértide, waar wij de batterijen een beetje opladen met drinken bij een tankstation. Na deze pitstop reden we een rustig weggetje op en bekeken even de Badia di Montecorona (waar overigens geen stempel te vinden was).

Al snel konden we niet meer verder, een twee meter groot hek stond over de gehele weg geplaatst. Alleen personen konden langs een boom die we goed moesten vasthouden, anders gleed je meteen een paar meter naar beneden. Toevallig stond er aan de andere kant van het hek een Italiaan met een mountainbike. Hij wilde terugkeren, maar na ons vragen hielp hij met het tillen van fietsen en bagage over het hoge hek heen. Zelf draaiden wij ons voorzichtig om de boom en nadat alles weer bepakt was, reden we verder.

Het hek aan de andere zijde was open en daar gingen wij gemakkelijk doorheen, het deed ons denken aan ons hordefietsavontuur in Noord-Spanje van drie jaar terug. Ook dit maal ging het om grote stenen die van de berg afgevallen waren.

In Resia namen wij onze lunch (vers brood met dikke plakken heerlijke kaas en koffie/Fanta) en kregen nog een klein klimmetje te verwerken. Vlak voor ons einddoel zagen we open deuren bij een kerk in Palazzo, een paar kilometer voor Assisi en hebben daar een stempel gekregen van de pastoor.

Vlak daarna kwam Assisi in zicht, een klein stadje tegen de bergwand geplakt. Voor de grote klim naar boven zagen we een hotel en checkten daar meteen in. Nu hoeven we niet de fietsen en bepakking naar boven te slepen. In de middag hebben we in de straatjes rondgekeken en een stempel gekregen in de Basilica di San Francesco.

• 21 Mei 2016 - 18:23

Marty:

Hallo mannen,

Weer een avontuurlijke dag,net als 3 jaar geleden een met hindernissen.
    Leuk dat jullie ook vandaag Assisi hebben bekeken en onder het stadje een slaapplaats gevonden hebben.
    Jullie worden nog verstandig om onderaan het stadje te stoppen dan hoef je niet helemaal naar boven te fietsen,maar wel lopen voor het avond eten.
    Jan zag ook onderweg het bord met 200 kilometer naar Rome staan,alleen was dat voor de autoweg.
    Nu mannen nog een paar daagjes en jullie kunnen bij de paus op visite.
    Het zal wel maandag worden,maar dat kom wel beter uit voor de paus,want die heeft het altijd druk op zondag.
    Nu mannen weer een dikke knuffel en welterusten.
    Kus en veel liefs van Marty.

• 21 Mei 2016 - 21:50

Martin.margot@planet.nl:

He zwoegers,
    Nog ruim 200 km en jullie zijn er. Moet toch lukken in drie dagen. Gaat lekker, goed weer in het vooruitzicht. Mooie prestatie hoor. Sterkte en veel plezier nog voor de laatste dagen.
    M & M

• 21 Mei 2016 - 23:27

Ruud En Ria:

Hij gaat goed maar heren niet op maandag naar de paus want dan is hij aan de was.
    Ik zou op dinsdag gaan tenslotte is het dan je trouwdag een leuke herinneringen voor jou Jan.
    Heel veel veilige kilometers eind in zicht ☺

• 22 Mei 2016 - 00:12

Dennis Froon :

Na een ontbijt waar de honden geen brood van lusten, trokken onze helden verder zuidwaarts door het Romeinse Rijk. Het capitool in Roma was inmiddels op de hoogte van de komst van de twee wijzen uit het noorden. Op het Forum Romanum waren de eerste voorbereidingen voor de festiviteiten al in volle gang en de pastoor van Palazzo zond alvast een postduif vooruit richting de Paus. De duif zou de komst van onze helden voor komende dinsdag bij de Sixtijnse Kapel vast aankondigen.

Zoals bekend zorgde Julius Caesar in heel zijn rijk voor begaanbare en soms zelfs verharde wegen zodat zijn legers zich snel konden verplaatsen. Janus en Remus maakten hiervan mooi gebruik om hun rossen paarden snel te kunnen voortbewegen. Dat Julius zijn zaakjes niet altijd voor elkaar had, bleek maar weer bij een wegversperring door vallende rotsblokken. Het hele dorp liep uit om de mannen uiteindelijk verder te helpen. Assisi werd bereikt!

Ciao, Dennis en Natasja

• 22 Mei 2016 - 09:03

Lucien:

Ha remember deem en Janus , he welding I'm the lessen. Hoe is Het met Mijn ijzeren ros santos? En hoe goat Het Julie verder? Rome nadert en heb al vast duitse en Italiaanse sapjes in Huis gehaald. Zit nu in het Ulftse land en ga zo met de trein naar de stad Utrecht toe alwaar de fc aantreed in de eigen Galgenwaard tegen de 11 heraclieden voor Europees voetbal. Succes nog met de tocht.

• 22 Mei 2016 - 22:32

Frank En Bep:

We lezen dagelijks jullie spannende verslagen met alle belevenissen. Ik begrijp dat het nog steeds hard werken is met heuvels en bergen. Na alle ontberingen, onweersbuien en lichamelijke ongemakken, nog veel sterkte toegewenst voor het vervolg met de laatste etappes richting Rome.