Etappe 6: Bienvenue en France (83,2 km) - Reisverslag uit Montmédy, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 6: Bienvenue en France (83,2 km) - Reisverslag uit Montmédy, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 6: Bienvenue en France (83,2 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

02 Mei 2013 | Frankrijk, Montmédy

Samen met Hans (de pelgrimmer op de fiets die wij gisteren al spraken) namen we om acht uur ons ontbijt in Hotel Du Sud. Het zag er eenvoudig uit. Echter is voor een pelgrimmer een bed, een douche en wat eten meer dan voldoende.

Nog vol van het avondeten van gisteren en ons ontbijt, hadden we geen behoefte om boodschappen voor onderweg te halen. Bastogne had voldoende winkels om ons daarin te voorzien en het is de vraag of we nog winkels tegenkomen.

Het was een etappe waarin er af en toe geklommen en erg veel gedaald werd. Het ging allemaal erg gemoedelijk. In Lescheret moesten we even wachten, omdat een koe geen zin had de straat over te steken. In Leglise kwamen we toch een winkeltje tegen waar wij brood en fruit hadden gekocht. Bij Jamoigne hebben we een kleine omleiding genomen, omdat de straat openlag. Al met al kleinigheden!

Toen stuiterden we een daling in op een provinciale weg waar de kuilen dieper waren dan de breedte van die weg. Aan het eind verscheen een bierwalhalla: de abdij van Orval. Naast bier maken de monniken ook kaas. En wij hebben weer een stempel; het is tenslotte een plek waar pelgrimmers overnachten, toch? Omdat er nog kilometers gemaakt moesten worden, hebben we daar wel wat gedronken (maar geen bier!).

Tussen Limes en Fagny staken we de grens over naar Frankrijk. In Avioth hebben we een bezoek gebracht aan de Notre Dame, die zich tegenwoordig basiliek mag noemen. In Montmedy bezochten we de Citadel en boekten een overnachting via de toeristische informatie. Ons slaapplek lag een paar kilometer buiten het stadje. Er naar toe rijdend kwamen we Hans weer tegen die nog zocht naar een slaapplek; alles was in Montmedy vol. Hij aarzelde of hij met ons meeging, misschien hadden we de laatste kamer.

Het blijkt een slaapplek bij mensen thuis te zijn, die kamers verhuurt. De telefoon ging en we keken elkaar aan. Een half uur later hadden ze een nieuwe gast: Hans. Met een lift van de eigenaresse hebben we een pizzatent bezocht, gegeten en zijn ook weer thuisgebracht.

• 03 Mei 2013 - 21:59

Ruud En Ria:

Hij gaat goed heren gaat zo door.
    Jan , Marty kan ook koffie zetten.

• 03 Mei 2013 - 22:01

Dennis & Natasja:

Hoi Remco en Jan,

Mooie etappe gister, lekker veel gezien onderweg. En vandaag lekker 115km. Top! Hij gaat lekker! Geniet van het Franse landschap. Zal met de dag mooier gaan worden richting het zuiden.

@Remco: zondag app ik je de tussenstanden wel effekes door ;-)

• 03 Mei 2013 - 22:10

Dennis:

Hoi Eddie,

Echt weer één van de cijfertjes? Klinkt positief....

Een accountant doet overigens nauwelijks aan cijfertjes. Bovendien was het rijmpje cynisch bedoeld en niet om de topprestatie van de mannen naar beneden te halen.