Etappe 34: Een snelle tijdrit (49,4 km) - Reisverslag uit León, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 34: Een snelle tijdrit (49,4 km) - Reisverslag uit León, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 34: Een snelle tijdrit (49,4 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

02 Juni 2013 | Spanje, León

In het zeker niet slechte Spaanse variant van een Van der Valk-hotel pakten wij onze spullen bij elkaar, terwijl op de achtergrond een vrachtwagen vertrekt. De fietsen kwamen uit een afgesloten ruimte, waar de nodige pijpleidingen voor het tankstation de al dan niet brandbare vloeistoffen dirigeerde naar de juiste plek.

Door opnieuw uitermate prettige weersomstandigheden, gelijk aan die van gisteren, vlogen we over de egale hoogvlakte naar Mansilla de las Mulas, waar we een koffie en een cola namen bij een bar naast de refugio. We bekeken een paar versterkte torens van een oude stadsmuur en knalden door naar Leon. Deze tijdrit hadden we voor de middag al afgerond.

Daar werden we meteen verwelkomd met een parade van muziekkorpsen en dragers van beelden ter verheerlijking van een of andere Sint-... Tot nu toe komen we er nog niet achter welke gelegenheid hieraan ten grondslag ligt, indrukwekkend is het in ieder geval!

Na ons opgefrist te hebben, keken we nog naar een klein deel van de optocht die was overgebleven onder het genot van een biertje en wat tapas. We hebben onze slaapplek gevonden direct tegenover de koninklijke basiliek San Isidiro, bezochten natuurlijk de kathedraal, de stadsmuren met hun ronde torens en Casa de Botines van architect Gaudi.

Morgen komen we in ieder geval aan de voet van de berg waar de beroemde Cruz de Ferro staat en misschien zelfs er overheen, eerst gaan we onze magen vullen met het nodige krachtvoer. De vlakke ritten zijn voorbij, het wordt weer klimmen.

• 02 Juni 2013 - 18:53

Dennis, Natasja En Marty:

Morgen lange etappe voor de boeg met flinke klim erin, dus vandaag een rustige dag en lekker Leon bezoeken, is een goed plan! Morgen je steen droppen bij de Cruz de Ferro. Nog maat 350kmpjes, dus jullie gaan lekker.

Succes morgen met de lange rit.

• 02 Juni 2013 - 19:02

Lia En Eddiie:

In deze bedevaart plaats was onze oom Leo [Leon] al een keer geweest. We hebben hem er meer over gesproken gelukkig hebben jullie mooi fiets weer, net zoals wij vandaag. We zijn met de fietsboot over de Eem geweest en daarna ongv 45km door het Gooi gefietst. Was ook erg leuk. Een fijne avond onder het genot van een goed glas wijn , en morgen weer een prachtige dag gewenst met veel zon en weinig wind.

• 02 Juni 2013 - 20:50

Martin & Margot:

Gaat lekker Jan en Rem,

eind is in zicht en het weer wordt steeds beter. Morgen die steen droppen, balast weer minder en dan op naar de finish. Lange etappe met zoveel km in de benen kan geen probleem zijn. Succes morgen.

• 03 Juni 2013 - 09:22

Lucien:

Leon was mooi he ? nu ga je een pracht tocht krijgen ,met mooie plaatsen, een klim van 31 km, maar echt wel de moeite , landschap is prachtig, benieuwd waar je terecht komt ,Astorga heb ik toen ook bezocht en geslapen . ook daar veel van gaudi, Succes met de klim naar de Cruz Ferro

• 03 Juni 2013 - 09:59

LUCIEN:

PS IETS TE OPTIMISTISCH cRUZ fERRO, TIS EEN PITTIGE KLIM EN JE KRIJGT EERST aSTORGA NOG, VANAF DAAR IS HET NOG GOED 65 KILOMETER
    BETER VANAF aSTORGA DE KLIM BEGINNEN EN NA CRUZFERRO PRACHT AFDALING EN DAARLEKKER SLAPEN, GOEDKOPE HUISJES TE HUUR
    PLEZIER