Etappe 36: De laatste zware berg (58,4 km) - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 36: De laatste zware berg (58,4 km) - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 36: De laatste zware berg (58,4 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

04 Juni 2013 | Spanje, Pedrafita

Tegenover het kasteel van Ponferrada stonden wij op en namen een ontbijt. Vandaag moesten wij een laatste pittige horde nemen, een berg van 1300 meter waarvan de voet slechts op 550 meter lag. De zon scheen al intens tijdens ons vertrek, het wordt een zeer warme dag.

Het was een aardig gepuzzel om uit te vinden wat het routeboekje bedoelt om deze stad te kunnen verlaten. Er is veel bijgebouwd, grindpaden zijn nu geasfalteerd, extra rotondes zijn aangelegd. Regelmatig moeten we stoppen om te ontdekken dat we nog goed reden.

In Cacabelos vonden we een stempel van een kerk in een zijstraatje. We moesten even wachten totdat een oud vrouwtje klaar was met het soppen van het kleine stoepje voor de kerk. We reden door naar Villafranca del Bierzo, waar we het kleine kasteel bekeken en een drankje op het terras namen.

Het laatste deel van onze pelgrimstocht is begonnen: het Galicische deel naar ons eindstation Santiago. We werden meteen getrakteerd op een heftige klim: de klim van gisteren zat nog in onze benen en de stijgingspercentages waren ook nog eens hoger. We kregen het wiel amper rond en moesten veel stoppen om uit te puffen.

In de schaduw van een viaduct hebben we onze lunch genomen en gingen gestaag verder omhoog. Op de top vonden we een slaapplek en genoten van een pelgrimsmaaltijd in Galicische stijl die gecompleteerd werd met een lokale fles rode wijn. Nog twee dagen en we zijn er...

• 04 Juni 2013 - 20:51

Lia En Eddie:

Nog even volhouden en de kroon is voor jullie.
    Al blijft het nu weer zonnig, dat is ook een hele opgaven.
    Gelukkig in de bergen , want in Duistsland, en alle Balkan landen grote overstromingen.
    Dan valt het bij jullie mee, de regen is nu in de rivier naar ons onderweg
    Al met al een echte PELGRIMS tocht.
    Nog heeeel veel sterkte , we denken aan jullie op deze barre tocht.

• 04 Juni 2013 - 20:51

Marty:

Hallo mannen,

Nog maar 2 dagen te gaan en jullie zijn er al en dat betekend de laatste lootjes wegen het zwaards.
    Maar mannen petje af voor jullie prestatie.
    Al de grote bergen gehad en morgen beginnen met afdalen dus de eerste kilometers gaan morgen vanzelf en dan is het nog maar een stukje.
    Ook nog mooi weer,dan krijgen jullie ook een bruin tintje.
    Veel liefs en rijplezier en nog een dikke kus.

• 04 Juni 2013 - 22:06

Ruud En Ria:

Geweldig de laatste klim gehad nu nog de laatste Lootjes en ook die gaan jullie halen.
    Een diepe buiging voor jullie heren .
    Wij hopen dat julie nog wat kunnen genieten in Santiago voor dat jullie in het vliegtuig stappen.
    Voor morgen een goede afdaling en een blauwe lucht.

• 04 Juni 2013 - 22:43

Dennis & Natasja:

Villafranca del Bierzo? Toepasselijke naam waar jullie vandaag doorheen zijn gekomen. Twee dagen nog en dan zit jullie reis erop. Topprestatie van jullie beiden!

Nog even volhouden, de laatste loodjes wegen het zwaarst!

• 04 Juni 2013 - 22:59

Joke En Nico:

zo mannen nog even en dan is het volbracht. de laatste loodjes nog even volhouden.
    Gelukkig is het nu mooi weer dus dat treffen jullie. "Santiago is in zicht

• 05 Juni 2013 - 20:10

Lucien:

Ook dit was een mooie rit, nou ben je er bijna ,lekker gevoel he ?? maar ook vreemd na die hel rit dan te beseffen dat het ineens voorbij is .
    Sterkte voor de komende dagen en geniet ervan, jullie gaan nu door een mooi eucaliptusbos

Ik was gister in amsterdam, heerlijk weer, terassen en volop lekkere biertjes, daarna concert Muse geweldig ,alleen jammer van het verkeerde stadion, groetekes en geniet maar van een lekker koude san miquel