Etappe 37: Radio Tourflits (93,1 km) - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 37: Radio Tourflits (93,1 km) - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 37: Radio Tourflits (93,1 km)

Door: Remco (fietsend voor de nieuwsmotor) Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

05 Juni 2013 | Spanje, Palas de Rey

Radio Tourflits... Tourflits.

Het zwaar uitgedunde peloton vertrok vanuit de startplaats O Cebreiro aan de een na laatste etappe van Tour de Santiago. Er moet nog een laatste col genomen worden van de derde categorie, echter de bergtrui kan niet meer ontnomen worden van Froon Senior. Dit bleek ook weer het geval bij Alto do Poio, waar daarvoor zelfs de tijd werd genomen om een foto te maken van het pelgrimsbeeld bij Alto San Roque.

Al snel ontsnapte de Froontjes voor een gezamenlijke duorit, het tempo in het zwaar gehavende peloton was veel te laag. De afdaling namen de kopmannen van het FFF (Froon Fiets Foundation) met een bizar hoog gemiddelde (de teller van Junior klokte 56,5 kilometer per uur), zodat zij zelfs de arrogantie namen om op hun gemak wat te drinken in Triscastela.

In Samos werd snel een stempel bij een klooster gescoord als bewijs dat zij nog steeds op de fiets zaten. Met een pittig tussentijdse klimmetje namen ze snel de ravitaillering in Sarria in ontvangst van hun ploegleiders. Deze werd 10 kilometer later in een zwaar verminkte bushalte verorberd.

In Gonzar werd nog de nodige bidons aangevuld met rijk gevulde EPO-vocht van hun ploegleider (cola en Fanta) en de mannen namen een moment van rust bij het kruis van Ligonde. De etappe eindigde in Palas de Rei, de fotofinish wordt nog steeds onderzocht.

De bijna in verregaande staat van ontbinding zijnde fossiel Smeets zal in de loop van de avond aan de heren de nodige vragen stellen in de Avondetappe. In zijn gehele carrière heeft hij zoiets nog nooit meegemaakt. Uiteraard wordt de uitzending compleet gemaakt met de nodige glazen rode wijn en een goede maaltijd voor de sporters.

Ondertussen worden er grootse voorbereidingen getroffen voor deze sporthelden in Santiago. Smeets wist nog te vermelden dat er vroegtijdig de winnaar van het sportteam 2013 bekend zou worden gemaakt: WIJ! Morgen worden de laatste ruim 80 kilometer volbracht en worden wij met een triomfantelijk onthaal binnengehaald in de enige echte pelgrimsstad Santiago de Compostela.

Dit was Radio Tourflits vanaf de motor, die de heren nauwelijks kan bijhouden...

• 05 Juni 2013 - 21:12

Eddie En Lia:

FANTASSSSSSTIES, op naar de laatste etape.
    Proficiat met de geslaagde veilige en pechloze fietstoer.
    Het was af en toe wel koud en nat, maar dat zijn jullie toch al vergeten.
    TOP en ff doorbijten.

• 05 Juni 2013 - 21:16

Dennis & Natasja:

De standaardvragen van Smeets voor de Avondetappe van vanavond:
    - wat voelde je toen je los kwam te zitten?
    - daar gaf je 'm effe een chasse patate?
    - geen pap in de benen?
    - dan ga je op een gegeven moment lekker: wat denk je dan?
    - Santiago is nog ver. Of toch niet? Hoe zeker ben je van je zaak?
    - en dan moet je klimmen. Iedereen los alsof ze stilstaan. Denk je dan niet: ze komen nog terug?
    - winnen in Palas de Rey? Dan hoor je bij de hele grote der aarde.
    - wil je nog wat zeggen tegen de huiskamers?

Mannen, top gedaan. Morgen laatste rit. Nog één keer diep gaan en jullie hebben 't gehaald!

• 05 Juni 2013 - 21:23

Marty:

Hallo mannen,

De Froooooontjes hebben het geweldig gedaan,
    Remco de witte trui voor de jongere en Jan de bolletjes trui,de gele trui is uit de toer genomen op verdenking van EPO,dus jongens jullie zijn een en twee.
    De grote beker staat op jullie te wachten vol met wijn,(om af te kikken).
    Nog een dagje en jullie zijn er,fantasties wat een prestatie ik ben trots op mijn mannen.
    Geniet van de laatste fietsdag en ga jullie welverdiende laatste stempel halen.
    Heel veel liefs,plezier en een dikke kus.

• 05 Juni 2013 - 21:27

Martin & Margot:

Laatste etappe, eind in zicht, eigenlijk een makkie geweest. Slecht weer en tegenslag zijn jullie al lang vergeten. Nu alleen maar mooie verhalen.
    Jan, nog ff je kleren verbranden op het strand en een foto voor Margot, haha.
    Remco geen grapjes meer over Mart Smeets, want er zit hier een groot fan naast mij.
    Zet hem op voor de laatste km's wij denken aan jullie morgen. Vandaag hadden wij een slechte dag, alleen maar berg op, 5 tot 10 % en er kwam geen eind aan.

• 05 Juni 2013 - 22:16

Lucien:

Hoi Heren na wat ellende bespeuir ik nu toch wel triomfantelijke geluiden en is de zonneschijn daar, vergeten is de ellende op naar de prachtige stad, samos was heel mooi he ??? nu genieten door het eucalypytusbos, froon smeer je maar vast in ruikt heerlijk
    |Ik merk dat je weer genoeg praatjes krijgt ,dus doorknallen met dat spul
    succes en zie gauw je foto's onder het genoty van ijskoude heerlijke apparaten

• 05 Juni 2013 - 22:23

Ruud En Ria:

Wat fijn nog een dagje en heren die doen jullie met plezier.
    Wij hopen dat het zonnetje er is .En als jullie er morgen zijn drink er een groot glas op de overwinnening van vele kilometers regen wind en kou.
    Wat zijn we trots op jullie