Etappe 12: 1000 kilometers verslonden! (96,5 km) - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 12: 1000 kilometers verslonden! (96,5 km) - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 12: 1000 kilometers verslonden! (96,5 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

09 Mei 2013 | Frankrijk, Nevers

Vanochtend stonden we met veel moeite op in de meest verschrikkelijke hotelkamer die ooit bestaan heeft. Remco heeft zelfs veel betere kamers gehad in het arme Bolivia en Ethiopië! Het was voor ons snel ontbijten en wegwezen uit het hok die voor ons gevoel bijna op instorten staat met de meest gammele rommel die je maar kan bedenken.

Buiten zag het al niet veel beter uit. Elk blauw stukje hemel werd direct opgevuld door een woest kijkende grijze vormloze wolk. We hadden de voorspellingen gezien: in de middag zou het gaan regenen. Al snel viel er in de ochtend al twee flinke buien van een kwartier. Dat lijkt niet lang, maar we waren zeiknat!

In Corbigny hebben we nog een hoestdrankje voor Jan gekocht, broodjes die uiteindelijk niet echt smaakten en we hebben wat gedronken. In de veronderstelling dat het in de middag zou regenen, probeerden we in de ochtend al zoveel mogelijk kilometers te verslinden.

Ondanks de dreigende grijze wolken hebben we het in de middag droog gehouden. De weergoden zijn erg mild voor ons en boden enkel een stevige wind tegen. In het kleine dorpje St.-Martin-d'Heuille bereikten we de magische grens van 1000 kilometer. In Nevers hebben we een luxe hotel gezocht om de vorige nacht te compenseren.

Heerlijk opgefrist zijn we wandelend naar de kathedraal St. Cyr et Ste. Juliette gelopen en hebben de bijzondere glas-in-lood ramen bewonderd. Bij de lokale VVV naast de kathedraal hebben we opnieuw een stempel weten de bemachtigen voor onze pelgrimspas. Op een terras hebben we ons tegoed gedaan aan een grote salade en een pizza, we hadden vrijwel niets gegeten dus hadden we grote trek.

Naast de 1000 kilometerbarriere hebben we nu ook het eerste routeboekje uit, wat grofweg inhoudt dat wij nu eenderde van de pelgrimstocht volbracht hebben. Ondanks het griepje van Jan (die meer en meer verdwijnt), is dit voor ons een erg makkelijk begin geweest. Laten we hopen dat onze Jacob ons positief blijft beïnvloeden op het vervolg.

• 09 Mei 2013 - 21:16

Martin & Margot:

Eénderde zit er op. Nu op naar de helft van jullie tocht. Weersvoorspellingen zijn wel regenachtig tot aan de Pinksteren. Maar achter iedere donkere wolk en regenbui schijnt de zon. Zet hem op het gaat zeker lukken.

• 09 Mei 2013 - 21:28

Dennis & Natasja:

Lekker die eerste 1000km asfalt onder de bandjes door. Weer of geen weer, bout hotel, maakt niet uit: jullie gaan als een trein! Vandaag 30km hardgelopen, maar pas bij 944km dit jaar, dus jullie hebben binnen 2 weken al meer gefietst dan ik het hele jaar hardgelopen. Op Internet Nevers bekeken: weer een prima stadje. Goed hotel op z'n tijd naar z'n beladderde kamer is ook wel eens lekker.

Morgen nemen we ma mee naar Antwerpen. We zullen aan jullie denken.

GL tomorrow!