Etappe 17: Routeboek zonder route (78,8 km) - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 17: Routeboek zonder route (78,8 km) - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 17: Routeboek zonder route (78,8 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

14 Mei 2013 | Frankrijk, Brive-la-Gaillarde

Na een heerlijk ontbijt namen we afscheid van onze Engelse vrienden, die Remco meteen heeft opgegeven om in de lijst te komen in het routeboek (zoals hij de vorige keren op basis van informatie van de eigenaren van de chambre d'hotes ook de nodige input heeft gegeven aan de schrijvers). Na een kilometer of tien kwamen we twee andere Nederlanders tegen, die wij ook al zagen in het Belgische Orval. Zij gaven te kennen dat hun routeboekje minimaal 25 pagina's tekort hadden waardoor zij zo'n 200 kilometer aan informatie misten.

Wij reden daarna met een vlot tempo door naar Uzerche, een leuk klein plaatsje waar wij het stadscentrum bezochten inclusief de St. Petruskerk, de VVV (met opnieuw een simplistische stempel, waar enkel het adres opstond omdat zij geen pelgrimsstempel hebben), en een terrasje waar wij een koffie en een panini tot ons namen. Jan controleerde zijn boekje (hij nam de toeristenpagina's waar, zodat we weten wat er te zien valt) en noemde een plaats om te bekijken die vele kilometers verderop lag. Hij miste ook de nodige 25 pagina's!

Gelukkig had Remco wel alle bladzijden en konden wij de route vervolgen over een oude spoorlijn die was veranderd in een gravelpad. We reden zelfs door een kleine treintunnel heen. Daarna kregen wij een aantal klimmetjes en dalingen voor de boeg tussen bossen, dorpjes en grasvelden waar de ene krekel nog harder geluid denkt te maken dan de andere krekel. Het was minder pittig als gisteren, we gingen er met gemak er overheen.

Vanaf Donzenac werden de kilometers voor onze neus toegeworpen. De zon kwam door en vrijwel alle wolken verdwenen samen met een daling van 300 meter, waardoor wij kilometers maakten zonder te trappen een kleurtje konden opdoen. Bij een Carrefour hebben we meteen eten voor morgen gekocht en gingen op zoek naar een hotelletje in Brive-la-Gaillarde.

Deze hadden we snel gevonden, namen een heerlijke douche en liepen daarna naar de St. Martin. Bij de toeristeninformatie in een vuurtorengebouwtje scoorden we weer een "tekststempel", omdat een echte St. Jacobsstempel niet bestaat. In de zon hebben we een kleine maaltijd genomen en bij ons hotel tegoed gedaan aan witte wijn.

De avond werd afgesloten met een heuse pittige regenbui (beter nu dan overdag) en hebben ons voorgenomen om morgen een relatief korte etappe naar Rocamadour te maken, waar wij onze eerste geplande rustdag nemen. Hans is op dit moment al in dat plaatsje en het zou zomaar kunnen zijn dat we hem morgen weer ontmoeten. Intussen heeft Remco zowaar reactie gehad van een van de twee schrijvers van de routeboeken met als boodschap dat hij het erg kon waarderen dat Remco de nodige input kon geven om zijn adreslijst te verbeteren; iets wat vrijwel niemand doet. Met een goed gevoel gaan Froon Senior en Junior weer heerlijk slapen.

• 14 Mei 2013 - 22:47

Dennis & Natasja:

Mooi dat de buitjes nu eens in de avond vallen i.p.v. tijdens het fietsen. Jullie verdienen zo langzamerhand eens wat beter weer. Morgen een korte etappe en dan lekker relaxen op de rustdag.

Rocamadour? Rock my door!

Santé!

• 14 Mei 2013 - 23:09

Ruud En Ria:

Hij gaat goed heren en jullie verdienen echt een zon overgoten rustdag .
    Dus doe morgen rustig aan, en we hopen dat het morgen droog blijft

• 14 Mei 2013 - 23:12

Lia En Eddie:

Fijn dat het beter gaat met het weer.
    Hier is is het regenachtig en af en toe veel regen.
    Volgens de weer kaart wordt het beter in Frankrijk.
    Dus ff positief en morgen een goede rustdag.
    sterkte Lia en Eddie

• 15 Mei 2013 - 09:33

Marty:

Hallo mannen,

Groot gelijk dat jullie nu eens van de natuur gaan genieten,ik heb op Google gekeken ,wat is het daar mooi, vooral Uzerche waar jullie vandaag doorreden en Rocomadeur gaan jullie niet gauw deur,want daar is het sprookjesachtig mooi.
    Lucien heeft er natuurlijk ook gefiest en weet al de mooie plekjes.
    Het wordt wat beter weer,dus dubbel genieten van de terrasjes.
    Veel liefs en dikke kus.