Etappe 20: ...en we betalen onze prijs (53,8 km) - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 20: ...en we betalen onze prijs (53,8 km) - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 20: ...en we betalen onze prijs (53,8 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

18 Mei 2013 | Frankrijk, Lectoure

Na de lange etappe van gisteren voelden we vanochtend die lange rit nog in onze benen. Het liep allemaal wat minder soepel. De voorspelde regen bleef tot nu toe uit, het was half bewolkt. In Moissac reden we nog snel langs de abdijkerk en zagen dat de toeristeninformatie nog gesloten was. Wij besloten niet te wachten totdat zij een keer opengingen en fietsten al snel op een jaagpad langs een kanaal.

De wind had een stormkracht, volgens de weervoorspellingen rond kracht 8 waar wij vol tegenaan moesten beuken. De bereikte snelheden waren fractioneel hoger dan de windkracht. In Auvillar dronken we in een pelgrimscafe een grote kop koffie en bezochten de oude binnenstad. Daar hebben we een 'credential' voor onze kaart gekregen.

De dag werd steeds zwaarder, de klimmetjes die normaal goed te doen zijn werden grootse obstakels. In het allerkleinste verzet konden we met de grootste inspanning net bovenaan komen, terwijl de wind vrolijk enorme weerstand bleef bieden. Zelfs in de afdaling moesten we bijtrappen, de wind is vandaag sterker dan de zwaartekracht. Ons enthousiasme van gisteren werd door de weergoden duur verkocht.

In Miradoux namen we een homp brood en een blok kaas, die we in Auvillar hadden gekocht en aten deze op aan de rand van een petanque-veldje. Door het weer hebben we ons voorgenomen om niet verder te gaan dan Lectoure, een relatief grote plaats waar het niet moeilijk moet zijn om een bed te vinden.

Deze laatste 15 kilometer werden nog zwaarder. Naast beklimmingen en een sterke storm tegen, begon het ook nog eens te regenen. Deze keer waren het niet de fietsen die piepten en kraakten, dat waren al onze botten en spieren in onze lijf die het laatste beetje kracht uitpersten.

Na een heerlijke douche in een chambre d'hotes hebben we (ondanks de beperkte afstand) onze beloning genomen in een kroeg, waar het gokken op paardenraces, rugbywedstrijden, lotto's, etc. een normaal tijdsverdrijf is voor een zaterdag. Na een heerlijke maaltijd nemen de heren een welverdiende rust en hopen dat het morgen stukken beter gaat als vandaag.

• 18 Mei 2013 - 19:34

Eddie En Lia:

Al met al toch een goed gemiddelde ( gisteren en vandaag).
    Morgen is het zondag en onder klokken gegelui starten jullie Pinkstertocht met een "zonnetje.
    Heel veel sterkte morgen
    Eddie

• 18 Mei 2013 - 19:43

Dennis & Natasja:

Windkracht 8 tegen en paar flinke pukkels overwinnen o.b.v. een homp brood en kaas: da's pas pelgrimeren! Zeker als zo'n inspanning wordt afgesloten in de lokale pub, alwaar wordt ingezet op een onverwachtse overwinning van ons eigen Anouk vanavond in Malmö!

Vroeg onder de wol en morgen door richting Loudres. Zou moeten lukken in 3 normale fietsdagen.

Cyclisté!

• 18 Mei 2013 - 19:43

Dennis & Natasja:

Cyclisté!

• 19 Mei 2013 - 15:01

Lucien:

Oh ik zie die hele tocht voor me, jullie slapen enkel alleen in andere plaatsen, maar dat jaagpad kan ik me zo herinneren, wij zijn daar afgeskagen en hebben aan dat meer onze tent opgezet op een camping die niet meer bestond, Auvillar haal ik ook zo weer voor de geest het zijn pittige klims, jullie hebben wel een mooie afstand afgelegd en ligt gewoon goed op schema, top
    Ik sta voor de halve finale tegen herenveen
    Veel trapplezier en tot horens