Etappe 22: Een unieke doorstart (84,7 km) - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 22: Een unieke doorstart (84,7 km) - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 22: Een unieke doorstart (84,7 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

20 Mei 2013 | Frankrijk, Lourdes

Voor het eerst op onze reis stonden wij op met een volstrekt schone lucht: geen enkel wolkje, alleen maar zon. Goedgeluimd door het mooie weer, namen we uitgebreid ons ontbijt. We bezochten de kerk en probeerden een stempel los te peuteren bij de toeristeninformatie. Deze was dicht en gingen we naar de andere kant van het plein in Marciac om een groot bruin brood, Franse Emmentaler, cola en fruit te kopen.

In de eerste 15 kilometer kregen we meteen een aantal bergjes voor onze kiezen, die wij met redelijk gemak de baas waren. Tijdens de laatste klim verlieten we ook het oostelijk halfrond. In Garderes aten wij ons zojuist gekochte lunch en trapten vrolijk verder. De bewolking nam toe, maar we bleven overwegend in de zon fietsen.

Aan de horizon zagen we in de open velden blauwgrijze onregelmatige zaagtanden verschijnen: de dreigende Pyreneeën. Naarmate we dichterbij kwamen werden ze steeds duidelijker zichtbaar en groener met de eeuwige sneeuw op de toppen.

In Ossun zag Jan ineens tussen de daken van het dorpje een vliegtuig overvliegen en vond dat deze een rare vorm had. Remco keek om, maar het vliegtuig was al uit het zicht. Toen wij uit het dorp reden, kwam het vliegtuig opnieuw. Een Beluga (zonder stickers, dus misschien een opvolger) ging landen en maakte meteen een doorstart!

We hebben als spotter even gewacht in de hoop dat het vliegtuig zou terugkeren (en betere foto's ervan konden maken), maar de vogel was gevlogen. We maakten nog een pittige klim en reden vervolgens Lourdes binnen. In het zonnetje genoten we van een groot glas koud bier en nemen 's avonds een heerlijke warme hap.

Tot slot hebben we vernomen dat onze medepelgrimmer Hans vandaag in St. Jean-Pied-de-Port is aangekomen en daar zijn reis zal staken vanwege het slechte weer en de mentale slijtage. Zijn vrouw komt deze kant op en hij gaat verder heerlijk genieten in de Provence. Wij hopen dat hij zijn reis spoedig zal hervatten.

• 20 Mei 2013 - 19:37

Marty:

Hallo mannen,

Jullie blijven wel echte Hollandse kaaskoppen,brood,kaas en cola voor de lunch.
    Geniet van jullie rustdag in Lourdes en steek een kaarsje op.
    De Pyreneeën zien jullie al ,dus goed uitrusten voor jullie die gaan bestijgen,dat zal wel niet meevallen.
    Veel liefs en dikke kus.

• 20 Mei 2013 - 19:44

Lia En Eddie:

Hallo klimmers,
    Nu gaat het "echte" klimmen beginnen.
    Met een kaarsje, een goede nachtrusen goede maaltijd zal het wel lukken.
    Ik heb alle vertrouwen in jullie op naar Spanje.
    Veel fiets plezie, en sterkte

• 20 Mei 2013 - 19:51

Dennis & Natasja:

Pelgrim, wie roept je?

Stof, slijk, zon en regen,
    is de weg van Santiago
    duizenden pelgrims
    en reeds meer dan duizend jaar.

Pelgrim, wie roept je?
    Welke geheime kracht trekt je?
    Niet het veld van de sterren,
    niet de grote kathedralen.

Niet het verwoeste Navarra,
    noch de wijn van de Rioja,
    noch de schelpdieren van Galicië,
    noch de Castiliaanse landerijen.

Pelgrim, wie roept je?
    Welke geheime kracht trekt je?
    Niet de mensen van de weg,
    noch de volksgebruiken.

Noch de geschiedenis en de cultuur,
    noch de haan van Calzada,
    noch het paleis van Gaudi,
    noch het kasteel van Ponferrada.

Dat alles zie ik in het voorbijgaan,
    het is een vreugde dit alles te zien,
    maar de stem die mij roept
    voel ik veel dieper.

• 22 Mei 2013 - 00:35

Lucien Geutjes:

Hoi rem kan je in de onderwerpregel of dagetappe ook je eindbestemming zetten waar jullie verblijven ???