Etappe 32: Fronistas in Fromista (79,6 km) - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 32: Fronistas in Fromista (79,6 km) - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 32: Fronistas in Fromista (79,6 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

31 Mei 2013 | Spanje, Frómista

Een eenvoudig ontbijt was het begin van deze nieuwe dag en het wolkendek buiten voorspelde niet veel goeds. We pakten onze spullen en zagen dat het buiten droog was. We reden langs de Rio Arlanzon en reden over de wandelpromenade de stad uit. Eerst kochten we nog snel wat brood, kaas en drinken in een Spaanse variant van de Aldi.

Het zeer donkere wolkendek bleef hangen boven de plek waarvan wij vertrokken en maakte plaats voor steeds meer blauwe plekken in de lucht. De zon werd ook steeds meer zichtbaar, enkel de stormachtige wind die wij tegen hadden tijdens de klim uit Burgos maakten het ons alweer moeilijk. Het kwam erg ongeloofwaardig over, alsof dit totaal nieuw is.

De eerste stop maakten we in een truckerscafe in Estepar, waar Jan zijn gebruikelijke koffie met melk nam en Remco zijn colaatje bestelde. Daarna was het weer klimmen tegen de wind in. We reden onder de grote boog van de vergane abdij van San Anton en namen onze lunch bij een cafetaria in Castrojeriz. Van de plaats hebben we weinig meegekregen, omdat we moesten omrijden via de ringweg vanwege onderhoudswerken.

Over de bijzondere middeleeuwse brug over de Rio Pisuerga hebben we een stempel bij een pelgrimshospitaal gekregen en namen direct afscheid van de provincie Burgos. De lange rechte wegen met eindelijk een strakblauwe lucht en de wind achter ons, gaf ons eindelijk het gevoel dat we flink vooruitkomen.

In Fromista namen de Fronistas hun definitieve stop voor de dag bij een nieuw hostel en bekeken het dorpje. We werden daarbij beloond met opnieuw een stempel en hebben daar speciale Camino-speldjes gekocht. Ook hebben we voor het eerst kennis gemaakt met de echte Spaanse paella. Morgen belooft veel goeds: goed weer, wind mee en een vlakke etappe... ons benieuwen hoe dat zal ervaren.

• 31 Mei 2013 - 21:10

Martin&margot:

He Remco en Jan,
    Gaat beter zo met het zonnetje. Jammer van de wind maar die is morgen misschien ook weg.
    Wij gaan morgen de Ardeche rondfietsen, zo'n 100 km en zullen aan jullie denken.
    Groetjes en zet hem op.

• 31 Mei 2013 - 22:23

Lia En Eddie:

Fijn dat het weer ook wat beter wordt.
    Hier was het vandaag Heet met veel zon.
    Komende week wordt het hier gelukkig zomer.
    Ik hoop dat jullie dat ook mee krijgen in jullie verdere reis.
    Toch nog veel fiets plezier.
    Wij gaan het weekend er ook maar op uit rondje Eem en Gooi.
    Veel geluk

• 01 Juni 2013 - 00:37

Lucien:

beste broeders het gaat goed ,jammer dat je Catrojeriz niet goed hebt kunnen zien daar heb ik ook geslapen, nu komen de vlakke etappes naar Leon saai maar wel te doen dan komt weer het betere klimwerk maar ook prachtig landschap, succes

• 01 Juni 2013 - 17:55

Marty, Natasja En Dennis:

Zomaar een paar gedachten die in ons opkomen:

Natasja overweegt om jullie op te geven voor Fiets 'm D'rin. Lijkt mij een goed plan!

Biefstukje in de broeken en een lekker biertje in de bidonnen, dan gaan jullie weer als een trein.

Marty neemt nog een pizza op jullie.

Je mag er ook weer vanaf.