Proloog - De pelgrimstocht is begonnen (8,4 km) - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Proloog - De pelgrimstocht is begonnen (8,4 km) - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Proloog - De pelgrimstocht is begonnen (8,4 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

20 April 2013 | Nederland, Nieuwegein

Een zonovergoten dag, een graadje of acht, een stevige frisse wind. Absoluut geen slechte weeromstandigheden om te beginnen aan een lange fietstocht naar Santiago. Het startpunt hadden wij bepaald bij de Jacobikerk in Utrecht op advies van een man die ons een aantal weken geleden had ingeschreven bij het Nederlands Genootschap van Sint Jacob.

In de kerk is de bekende schelp in verschillende decoraties verwerkt. Ook aan de buitenkant is de schelp goed te zien: de bekende kerkhaan op het hoogste punt (die ook de Jacobikerk vroeger had) is vervangen door een windwijzer in de vorm van de Jacobsschelp. Naast een stempel voor onze ‘Credencial del Peregrino’ kregen wij ook direct van de aanwezige gids een stempel in de Utrechtse pelgrimspas met onder andere een beschrijving van een wandelroute langs de Utrechtse kerken binnen de singel. De fietsen mochten zelfs even in de kerk geparkeerd worden tijdens onze korte rondleiding.

Na ongeveer een half uur stonden we weer buiten om te beginnen aan de eerste fietskilometers. De spaken aangespannen, de bandjes opgepompt, de ketting gesmeerd, stuur en zadel afgesteld, de batterijen van de fietsverlichting vervangen, de kilometertellers op nul: de tocht is begonnen!

Een kilometer verder ging Remco nog even de Domkerk binnen om ook daar een stempel te halen (in eerste instantie zou dat onze startpunt zijn) en fietsten we naar de eindstreep voor de Sint-Nicolaaskerk in het oude Jutphaas (Nieuwegein). De streep was vroeger de finish van de Wielerronde van Nieuwegein. In de Sint-Nicolaaskerk is overigens onder het triomfkruis een apostelbalk met de twaalf apostelen te zien. Elke apostel staat afgebeeld met hun credo-artikel en attribuut. De derde figuur van links op de apostelbalk is de apostel Jacobus de Meerdere, tussen Andreas met Andreaskruis en Johannes met kelk en slang. Jacobus is herkenbaar aan zijn pelgrimsstaf.

Op de finishlijn werden we nog nageschreeuwd door een voorbijgaande skeelerer die wij onderweg hadden ingehaald. Of wij alweer klaar waren met fietsen… hij moest eens weten, vanaf volgende week gaan Senior en Junior Froon pas echt beginnen met fietsen!

• 20 April 2013 - 18:38

Margot & Martin:

waar kan ik de startfoto van de deelnemers zien???

• 20 April 2013 - 19:22

Gerard En Arjette:

Jan,

Vanmiddag de link naar je blog van Koen gekregen .
    We zullen proberen je reis te volgen.

We wensen je heel veel succes en sterkte, maar
    Vooral genieten!!!

Groetjes,
    Gerard en Arjette

Ps. Moeten we je fiets nog inzegenen?

• 23 April 2013 - 21:06

Eddie:

Jan en Remco,
    Heel veel succes op de bijzondere trip.
    Geniet van de natuur en elkaar.
    Jan, veel sterkte met je rug. Door de zon en warmte naar het zuiden wordt het vast veeeeel beter,
    Succes en veel gezondheid de komende grote pelgrimsreis.
    Lia en Eddie

• 26 April 2013 - 13:06

Sandra:

Go Remco Go!!!!!
    Ik hou je in de gaten hoor. Hopelijk krijg je beter weer dan wat we nu hebben.

• 27 April 2013 - 16:17

Dennis:

Ha die pa en ha die broer,

Net terug uit het zonovergoten Miami en ik dacht bij thuiskomst: eerst ff checken hoe het met de mannen gaat! Vandaag eerste etappe, de beentjes nog stramp, lekker losdraaien en halverwege de middag een witbiertje en het komt allemaal goed.

Succes!

Dennis

• 27 April 2013 - 19:17

Marty:

Hallo mijn jongens,
    Om 9 uur heb ik jullie met de fiets uitgezwaaid bij de startlijn bij de kerk in Nieuwegein het was nog wat fris maar droog. Juliie zijn op weg naar de eerste slaapplaats en Vessum weleen eindje weg 117 km.dus dat is vanavond lekker eten en drinken en vroeg naar bed en morgen kalm weer verder.
    Succes jongens en liefs van Marty

• 28 April 2013 - 12:37

Rooligam:

Frooney en vader,

Veel succes! Geniet ervan!

Groet,
    Roel

• 28 April 2013 - 14:28

Lucien Geutjes:

Betse Remco en Jan wat een leuk begin van deze site, je verwoord het mooi, nu gaat het echte werk beginnen, ik heb hem nu in middels precies 5 jaar geleden afgelegd ook rond 29 april, het was een tocht vol ontberingen maar ook met pracht momenten, de pij n de kou en kleine ellende vergeet je wat overblijft is het grote avontuur en wat er uit voort mogen vloeien, mij heeft het veel gebracht ik geniet er nu nog elke dag van, heel veel plezier en good luck samen, geniet ervan groet lucien en muur

• 28 April 2013 - 14:40

Muurdertie:

GO REMEDEBEMMMMM!!!! HUUUUUUUUU!!!!

Heel veel succes Remco en paps!!!!

Veel liefs en tot over een paar weekjes!!!! ;-)
    Dan gaat Muurdertie ook (echt) een keer mee naar de fc.