Etappe 1: Geen routebord, geen veerpont (118,3 km) - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 1: Geen routebord, geen veerpont (118,3 km) - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 1: Geen routebord, geen veerpont (118,3 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

27 April 2013 | Nederland, Vessem

Rond kwart over negen stonden de fietsen voor de startstreep bij de St. Nicolaaskerk. Vrouw/moeder, broer/oom en schoonzus/tante waren erbij om ons op de foto te zetten en uit te zwaaien. Een foto waarop wij nog geen besef hebben wat ons allemaal te wachten staat. Ons eerste doel was Vessem, waar mijn vader had gereserveerd bij pelgrimshoeve Kafarnaum. Verwachte afstand: 100 kilometer.

Na de eerste kilometer stonden broer/oom en schoonzus/tante met een fototoestel om een "actiefoto" te maken. Vervolgens reden we door naar de eerste tussenstop: het veerpontje tussen Nieuwegein en Vianen. We waren veel te vroeg, de boot ging nog lang niet. We staken de Lek over langs de snelweg om daar weer de landelijke fietsroute te volgen.

Al snel bleek dat wij later een routebord hadden gemist. We hebben hierdoor een heel stuk omgereden. Gelukkig weet Jan hoe wij weer op de route konden komen in Leerdam. Het is immers het parcours van zijn trainingsrondje die hij normaal met de racefiets aflegt.

Voorbij Heukelum namen we onze lunch die vrouw/moeder had klaargemaakt: krentenbollen met kaas. Bij Nederhemert-Noord wilden we opnieuw een veerponten nemen. Blijkbaar neemt de kapitein lunch en wij wilden niet een half uur wachten totdat hij klaar was. We hebben toen een klein omweggetje genomen.

Verder verliep de eerste etappe zonder problemen. Nog even een kopje koffie in het centrum van Den Bosch en daarna in een ruk door naar Vessem. Aan het eind moest Remco zijn grote kanotas telkens recht doen, omdat deze overhelde en dreigde eraf te vallen. Het gewicht en verdeling is blijkbaar nog niet optimaal.

Het weer is perfect. Half bewolkt, een graad of tien en wind in de rug. Net in Vessem aangekomen werd het meer bewolkt en koelde het buiten snel af. Gelukkig was er genoeg plek, door een communicatiefout werden we pas een dag later verwacht.

Het avondeten werd in de pelgrimshoeve verzorgd. Een goed gevulde bord pasta, salade en een heerlijke rode wijn. Even kletsen met wandelaars die van huis naar Noord-Frankrijk lopen, douchen, en dan slapen. Een goed begin van de fietstocht!

• 28 April 2013 - 19:14

Dennis & Natasja:

Hej Jan & Remco,

Als een geplande 100 km 118,3 km wordt, dan wordt de geplande 2.800km 3.312,4 km. Dus hopelijk zetten jullie deze lijn niet verder door!

In het verslag lees ik alleen iets over een bakkie koffie in het centrum van Den Bosch. Waarom niet over die Bossche Bol?

Succes voor dag 2!

Dennis & Natasja