Etappe 11: Regen langs het kanaal (57,4 km) - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 11: Regen langs het kanaal (57,4 km) - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 11: Regen langs het kanaal (57,4 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

08 Mei 2013 | Frankrijk, Vézelay

Vanochtend stonden we op en zagen buiten dat de zon scheen. Heerlijk rustig ontbijten, onze spullen pakken en richting onze fietsen die een straat verder stonden in de garage van het hotel. Toen wij daar naar toe liepen, voelden we de eerste regendruppels al vallen. Met deze hoeveelheid regendruppels en aangename temperatuur (geen idee hoeveel graden, maar niet te koud en niet te warm... ideaal eigenlijk) was het een aangename verfrissende douche voor onderweg.

We reden vanuit het centrum van Auxerre langs het stadion naar de oevers van de Yonne. Het niveau van de rivier stond erg hoog, enkele decimeters erbij en de fietspaden langs de rivier die wij volgen, zouden onder water staan. Het heeft blijkbaar veel geregend en er zal ongetwijfeld ook veel uit de bergen komen na een lange strenge winter met de nodige smeltsneeuw.

Jan voelde zich weer een stukje beter en er hoefde weinig geklommen worden op de mooie geasfalteerde fietspaden langs het water. Het miezeren ging over naar regenen, het voelde fris aan. We reden langs de steile kalkgronden van Mailly-la-ville, maar hebben geen foto gemaakt. Met deze regen zal geen enkel technisch apparaat tegen bestand zijn. Ook stopten we niet om verder geen kou te vatten.

In Chatel-Censoir hebben we schuilend onder een luifel een echte Franse croque-monsieur verorberd met wat drinken. De regen leek wat te minderen en we wilden niet lang stilzitten vanwege de kou. In de bossen hadden we een paar 7%-klimmetjes om vervolgens inde verte Vezelay te zien liggen tijdens een snelle afdaling.

Jan dacht door te kunnen fietsen voorbij Vezelay, het leek echter verstandig om te stoppen vanwege de regen. In Frankrijk is er nu vakantie, vrijwel alle hotels zijn vol. Uiteindelijk hebben we een kamer gevonden die wel heel erg klein is met een douche IN de slaapkamer waar Remco niet eens in kan staan! Ach, we kunnen weer slapen.

Opgefrist en wel zijn we lopend naar boven gegaan naar de kathedraal Sainte-Madeleine. Hier kwamen de pelgrims uit verschillende windstreken samen om gezamenlijk verder te reizen naar Santiago. Wij als pelgrims hebben daar opnieuw een stempel ontvangen. 's Avonds hebben we onze magen gevuld met een pelgrimsmenu, waar onder andere een flinke pizza bijzat.

Van Hans hebben we vernomen dat ook hij de hele dag in de regen heeft gefietst en dat onze Belgische cowboy Christof twee dagen rust heeft genomen, omdat hij last heeft van zijn knie. Morgen willen we weer een 'normale' etappe afleggen en wij zouden hem daardoor zomaar weer tegen kunnen komen.

• 08 Mei 2013 - 20:46

Dennis & Natasja:

Op internet jullie verblijfplaats even bekeken: mooi plaatsie dat Vézeley!

Goed om te horen dat Jan weer herstellende is en weer bijna als van oudsher gaat! Ondanks de regen en de val en griep van Jan heeft de motivatie en de humor er niet onder geleden. Succes morgen weer.

PS: wat zat er op die pizza?

• 09 Mei 2013 - 01:06

Jaap & Ria:

Beste Jan & Remco,

Het is 01.00 uur, de visite is net weg en wij dachten kom laten wij eens kijken hoe het met jullie gaat en waar jullie gebleven zijn. Het gaat eigenlijk best snel als ik jullie positie op de kaart bekijk. Op internet heb ik de mooie omgeving bekeken. Jan je best wel een bikkel. Een pijnlijkje pols, grieperig maar toch nog humor hebben en gewoon doortrappen.
    Remco ouwe reus goed op je pa letten hoor want die gaat maar door.

Groetjes, Jaap & Ria

• 09 Mei 2013 - 08:43

Marty:

Hallo stoere mannen van mij,
    Hier is het Hemelvaartsdag en dat betekend hier dauwtrappen,maar voor jullie is het weer doortrappen.
    Remco dat moet wel een hele kleine douche geweest zijn,maar jullie fietste er de hele dag al in,dus was dat niet meer nodig.
    Jullie eten gelukkig wel goed,want anders hou ik geen man meer over.
    Hoop dat het vandaag beter weer is en Jan sterkte met de pols.
    Veel succes en dikke kus .

• 09 Mei 2013 - 10:23

Ria:

Hoi mannen wat gaan jullie goed.
    Ik lees iedere dag met plezier jullie verslag.
    Ik hoop dat de regen voorbij is en dat de zon weer voor jullie gaat schijnen.
    Zorg goed voor elkaar.
    Kus Ria(je kleine tante)

• 09 Mei 2013 - 12:54

Ferry:

Ik weet in ieder geval waar jullie in de buurt fietsen, in Auxerre ben ik nml. ook gewest met onze FC, maar dan wel met de auto. Ik las dat jullie voorbij het sadion fietsten, daar zit nog een leuke club(geen voetbal) maar het is maar goed dat jullie deze voorbij zijn gefietst, anders was de etappe in het water gevallen, wel toepasselijk met al die regen die jullie hebben, succes verder mannen, jullie zijn al een aardig eindje op weg.

• 09 Mei 2013 - 17:01

Martin & Margot:

Hé die Jan en Remco,

weer herstellende en snel de draad van de normale etappes oppakken. Wij komen er aan (met de auto, haha) en gaan jullie anders bij de Pyreneeën in halen.

• 09 Mei 2013 - 20:18

Lia En Eddie:

Hoi mannen,
    Vandaag ( hemelvaartdag)bijna net zoveel gefiets als jullie(50 km)maar dan gelukkig in de zon met een temperatuur van ongv 18 gr. Het fietsweer was beter hier.
    Maar ik denk de omgeving van jullie is veeeeeel mooier.
    Ik hoop dat het bij een klein regen buitje blijft, en geen dagen achter elkaar.
    Blijf positief en gewoon vooruit, op naar het zuiden , met nog wel wat bergen te gaan.
    sterkte en tot de volgende etappe
    gr Lia en Eddie