Etappe 3: De eerste speldenprikken (81,9 km) - Reisverslag uit Vijlen, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 3: De eerste speldenprikken (81,9 km) - Reisverslag uit Vijlen, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 3: De eerste speldenprikken (81,9 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

29 April 2013 | Nederland, Vijlen

Na een uitgebreid ontbijt gingen we vrij laat op pad. De eerste kilometers gingen zoals vanouds met redelijk hoge snelheid voorbij. In Thorn kwamen we onze eerste obstakel tegen: een volledig afgesloten bruggetje. Remco zocht op zijn GPS naar een omleidingsroute en kon deze niet snel vinden. Dan maar de pragmatische oplossing: hek opzij, fiets over de brug dragen en het hek weer sluiten. Na 500 meter reden we over de grens België binnen.

Fietsen naar Santiago zal ongetwijfeld de nodige tegenslagen geven. Die hebben wij nog niet gehad, behalve dat Remco een tandenborstel moest kopen omdat hij deze in Vessem vergeten was. De eerste speldenprik werd uitgedeeld. Een enorme sterke wind tegen op de dijk langs de Maas aan Belgische zijde voor zo'n 45 kilometer.

Pas tegen half twee reden we het Vrijthof van Maastricht op. Even tijd voor een koffie. Remco maakte de bestelling en Jan liep naar de Servaaskerk voor een stempel. Hij werd doorverwezen naar het parochiehuis wat ernaast stond. Daar deed een heel klein oud zustertje de deur open. Zuster Margeritha ging er helemaal voor zitten om leuk en netjes op de foto te komen terwijl zij de stempel plaatste op onze pelgrimskaart.

Na wat omleidingen in Maastricht door de aanleg van een tunnel voor de beruchte A2, begon de route "Langs Oude Wegen". De tweede speldenprik werd uitgedeeld: de Bemelerberg (bij fietsfanaten bekend van de Amstel Gold Race). Jan ging met redelijke souplesse naar boven, Remco moest even wennen aan het eerste kuitenbijtertje.

Daarna kwamen er nog een aantal pittige klimmetjes in het Limburgse land: tot wel 12%! Uiteindelijk hebben we na een aantal keer vragen naar slaapplekken er eentje gevonden. Een auberge tegenover de kerk van Vijlen, die volstaat met beelden van Jezus. Er hangt een relaxte sfeer en onze kamer werd nog snel schoongemaakt door ons bezoek.

In de avond namen we met een tevreden gezicht heerlijke asperges met daarbij een nog heerlijke lokaal biertje. Morgen verlaten we Nederland definitief tijdens onze reis. Het moment zal vrijwel gelijk zijn als Beatrix haar kroon aan de wilgen hangt.

• 29 April 2013 - 22:59

Dennis & Natasja:

Ha die pa en Rem,

In drie dagen eerste land gehad. Met België, Frankrijk en Spanje nog meer 3 te gaan, dus jullie zijn er op een kwart ;-).

Succes met de Ardennen!

Groeten, Dennis.

• 30 April 2013 - 09:12

Marty:

Hoi jongens,
    Bij ons is het nu Koningsdag en ik heb de vlag al uitgehangen ook een klein beetje voor jullie want het gaat goed met jullie.Volgens mij wordt Remco een klein beetje bekeerd door al die slaapplaatsen in klooster of een kamer met veel Heilige beeldjes.Ik hoorde dat Jan weg was van dat zustertje in Maastricht.Remco moet ik mij zorgen maken?Nu Mannen veel plezier en op naar Aken.
    Veel liefs Marty

• 30 April 2013 - 13:05

Eddie:

Er is dus ook wel plaats voor een schietgebedje ( Remco) en dan moeten de bergen nog komen.
    Steek af en toe een kaarsje op.
    Wij leven en fietsen met jullie mee.
    gr en veel fiets plezier

• 30 April 2013 - 19:26

Lucien Geutjes:

Heerlijk om te lezen, ,het is nu al een echte pelgrimstocht afzien, kleine obstakels maar bovenal genieten , heerlike traktatie asperges en lokaal apparaatje
    Proost leve de Koning en Wilkommen in Deutschland