Etappe 15: Uitlopers van het Massif (74,0 km) - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 15: Uitlopers van het Massif (74,0 km) - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 15: Uitlopers van het Massif (74,0 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

12 Mei 2013 | Frankrijk, Bénévent-l'Abbaye

Remco had voor zijn gevoel slecht geslapen en was de gehele ochtend niet echt aanspreekbaar. Hij dronk tijdens het ontbijt meerdere bakken koffie om toch enigszins wakker te worden. Na het ontbijt hebben we Michel en Pascal bedankt voor een gezellige avond en het heerlijke eten.

Het weer was hetzelfde als gisteren, enkel wisten we op een of andere manier te voorkomen dat wij in een bui kwamen. Ook liep de route meer naar het zuiden in plaats van het westen, zodat de wind ons minder kon tegenhouden. Deze rare knik in de route gaat om het Massif Central heen, pelgrims probeerden dit vroeger ook te ontwijken.

Het gebied die wij doorkruisten, bestond uit vele uitlopers van het Massif. Deze etappe was te vergelijken met een pittige Ardennenoffensiefje. Veel klimmen en dalen tussen de 200 en 500 meter hoogte.

Een van de grote dalingen en beklimmingen was ter hoogte van de rivier Creuze en het plaatsje Crozant, die al in de eerste pelgrimsgids uit de 12e eeuw werd genoemd. Daar hebben wij de overblijfselen van een kasteel bewonderd, brood gekocht en koffie gedronken (Remco kwam hier langzaam terug in het land der levenden).

In La Souterraine hebben we rond de Notre Dame gereden. Helaas was het zondag, er was niets open of iemand op straat om te vragen of er een mogelijkheid tot stempelen was. We hebben wel onder de poort en de straat van St. Jacques gereden. Jan heeft zelfs een foto gemaakt van een brutale duif die op het hoofd van onze "Saint" zat... Een schande!

Aangekomen in Benevent-l'Abbaye bleek het hotelletje al lang gesloten te zijn. Door de straten fietsend werden we aangesproken door een vrouw, die een paar minuten ervoor een andere pelgrimfietser de weg had gewezen naar een gite. Wij hebben daar dus ook onze overnachtingsplaats gevonden en genoten met de andere pelgrimmer van een heerlijke visschotel, het bekende Franse kaasplankje en rode wijn.

• 12 Mei 2013 - 22:03

Dennis & Natasja:

Mooi gebied langs het Centraal Massief. Remco in de ochtend niet vooruit te branden? Dat gebeurt anders nooit... Lekker om snel richting het zuiden te gaan en daarmee iets stabieler en droger weer te krijgen. Beetje zonnetje erbij kan geen kwaad na al die druilerige dagen.

Vandaag met ma en Jaap & Ria pannekoekje wezen eten in Leerbroek. Het weer houdt hier trouwens ook niet over hoor, veel wind en af en toe een buitje, dus dat lijkt een beetje op wat jullie de laatste dagen gehad hebben.

Succes met opstaan morgen!

• 12 Mei 2013 - 22:34

Buuf:

Het centraal massief zelf is ook erg mooi. J+P hebben daar ook met bepakking gereden, jaaaaren terug. Het gaat fiks op en neer, kloof in, kloof uit. Helemaal niet zo gek dus om er omheen te gaan!
    Maar wat een weer hebben jullie zeg. Jullie klinken desondanks nog positief. Door geen buitje (of een hele reeks) klein te krijgen. Veel plezier nog met de komende etappes!

• 13 Mei 2013 - 21:22

Lucien:

Heerlijke verhalen, ff wat minder weer maar dat hoor ter allemaal bij ,jullie slapen immers nog in lekkere bedden en hoeven geen tent op te zetten en af te breken, toch klasse en hoop dat jullie beide genieten, ik pak telkens mijn boek erbij waar jullie zijn en wat mijn belevenissen waren, een ding weet ik ik wil het weer, het is zo mooie tocht ondanks de regen en de pittige klims. Ga door mannen en geniet van de lekkere wijn
    Ps utreg wederom 3-0 en eindigde met 63 punten een record, nu tegen heerenveen
    Proost

• 13 Mei 2013 - 21:58

Martin & Margot:

Hoi Jan en Remco. Jullie komen zo langzamerhand in het gebied dat wij ook goed kennen van onze vakanties. Mooie omgeving en lekker voor de fietskuiten.
    Remco: ik vind het schrijven van je stukjes bijna net zo'n prestatie als jullie fietstocht.
    Groeten.

• 14 Mei 2013 - 08:14

Lucien Geutjes:

Hoi remco en Jan, gister gelijk mijn boek en verslagen erbij gepakt, we lopen bijna parallel ook wij hadden rond die tijd daar gereden, had je nog willen vertellen over hemelvaart dan was alles geslotten Tout Ferme was het bij ons altijd, ik kreeg daar de hongerklop, alle proviant was op en alles was dicht.
    Nu beginnen echt de klimss, maar je bent nabij Roccomandour, prachtig daar,
    ook in Cahors moet je nog komen, prachtige stad met brug, hebben daar in een klooster geslapen, benieuwd of je daar ook beland, ik volg jullie en beleef alles weer opnieuw
    succes