Etappe 26: Over de A21 of hordefietsen? (69,9 km) - Reisverslag uit Lumbier, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 26: Over de A21 of hordefietsen? (69,9 km) - Reisverslag uit Lumbier, Spanje van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 26: Over de A21 of hordefietsen? (69,9 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

25 Mei 2013 | Spanje, Lumbier

In de ochtend deden we ons tegoed met een standaard ontbijt: een broodje, wat jus d'orange, koffie, jam voor de broodjes... Op zich een gewone dag om onze fietstocht voort te zetten. We klommen op onze fietsen en dachten flink wat kilometers te kunnen afleggen.

We reden langs Berdun, een dorp op een hoge berg waar de Friezen met hun terpdorpjes jaloers op kunnen zijn. De stevige stormwind hadden wij tegen in het open veld, het was meteen zwaar aanpoten. Al snel reden we langs bergen waardoor de wind gelukkig minder vat op ons had. Af en toe kwam er een verdwaalde regelspat, dat konden we wel hebben.

Al snel reden we langs een stuwmeer en langs onbewoonde plaatsen, men heeft plannen om nog een dam aan te leggen waardoor onze weg ook onder water zou komen te staan. Vrolijk trapten we door, totdat onze weg ineens geblokkeerd was met hekken en staaldraden. Er was slechts een andere weg mogelijk (die verboden was voor fietsers): de nieuwe oprit naar de A21.

Normaal fiets je nooit een snelweg op, een omweg was minimaal 50 kilometer (grotendeels terugfietsen en een andere optie zelf zoeken). Wij pikten dat niet omdat er niks eerder aangegeven was en besloten gewoon de snelweg op te rijden, afwachtend op een politieauto. De snelweg is gloednieuw en het was het laatste stuk, dus wij dachten: niet druk, we gaan het gewoon doen.

Toen wij de nieuwe A21 opreden, zagen we dat wij direct een tunnel in moesten rijden. Dat vonden wij iets te extreem en besloten terug te gaan. Dan maar de tweede optie, langs de hekken achter de vangrails. Dat ging nog goed, we hoefden de fietsen niet te ontdoen van de bagage.

Over de afgesloten weg lagen een paar rotsblokken midden op de weg, die konden we makkelijk omzeilen. We reden door totdat na een kilometer weer een barricade was opgesteld. Achter de vangrails langs was geen optie, de blokkade stond midden op een brug. We hebben alle tassen van de fiets gehaald en alles inclusief de fiets zelf stuk voor stuk over de hekken getild.

We dachten: "Nu is het klaar!", we reden door en zagen dat de weg over bijna de gehele breedte zo'n 10 centimeter was verzakt. We konden er nauwelijks langs, weliswaar lukte het opnieuw. Uiteindelijk kwamen we bij de andere afsluiting van de weg. Opnieuw deden we aan onze nieuw uitgevonden sport: hordefietsen! Tassen eraf, alles over de hekken tillen, tassen erop en weer verder trappen.

Direct reden we Yesa binnen en vonden dat wij als beloning een broodje en wat drinken konden nemen. We waren al blij dat het zaterdag was en geen enkele bouwvakker ons had teruggestuurd. In Javier bezochten we kort een kasteel, een stempel kon niet meer omdat men siësta had... we waren te laat.

Daarna klommen we naar Sanguesa, waar een kathedraal te bewonderen was die op de erfgoedlijst stond. Ook daar werd siësta gehouden en we besloten te wachten om de kathedraal te bezoeken en een stempel te bemachtigen bij de toeristeninformatie. Na zo'n drie kwartier hadden we dit voor elkaar en gingen verder, wetend dat we onze geplande afstand niet meer gaan halen.

De dag werd mooi afgesloten toen wij door een smalle kloof fietsen, wat vroeger een spoorlijntje is geweest: Hoz de Lumbier. Ook hier gooide de A21 bijna roet in het eten: de weg hield op, maar we konden snel een omweg vinden. In deze kloof vliegen vale gieren rond, een mooi gezicht en moeilijk op een foto te krijgen. We bereikten een hotel in Lumbier, waar we aten en onze nachtrust gaan nemen.

• 25 Mei 2013 - 22:26

Ria:

Jan jij moest deze dag zeker aan de elfstedentocht denken. ook daar moest je klunen nu niet met je schaatsen maar met je fiets.
    Ik hoop voor jullie beiden dat het morgen gewoon fietsen wordt.

• 25 Mei 2013 - 22:36

Marty:

Hallo hordefietsers,

Dit is vast een nieuw woord,jullie maken wel wat mee,maar jullie vinden ook overal een uitweg voor.
    Afgezeten wegen,
    verzakte wegen,
    rotsblokken op wegen.
    maar niets houdt jullie tegen.
    Dan ook nog een flinke storm,de volgende keer kunnen jullie beter van Santiago de Compastella naar huis fietsen dan hebben jullie altijd wind achter.
    Maar mannen hou de moet erin,jullie komer er wel,de wind zal wel een keer gaan liggen.
    Verder nog veel rijplezier of hordefietsen als jullie maar vooruit komen.
    Veel liefs en dikke kus.

• 26 Mei 2013 - 19:31

Dennis & Natasja:

Hoihoi hordefietsers, klinkt als een bizarre etappe. Gelukkig konden jullie jullie er uiteindelijk doorheen wurmelen. Omrijden (zeker als dat gedeeltelijk terugrijden zou zijn) zit je ook niet echt op de wachten.

Die harde wind die jullie continu hebben, had ik vandaag ook mee te maken: 42,195 kilometertjes hardlopen in de polders rondom Leiden. Lekker dan.

Buena suerte para mañana!

• 28 Mei 2013 - 20:05

Lucien:

Wat een mooie verhalen ,het is zo herkenbaar opstakels wegversperrin gen, weggespoelde wegen, je vind telkens weer een oplossing en vervolgt je pad je reis naar het uiteindelijke doel, Ondanks dat het zwaar is is het een rijke ervaring en belevenis in je leven, neem er een grote pint op ,morgen weer een mooie zonnige dag
    groet Lucien