Etappe 13: De vlakste en tamste dag (74,2 km) - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 13: De vlakste en tamste dag (74,2 km) - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 13: De vlakste en tamste dag (74,2 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

10 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Amand-Montrond

Vandaag start de dag opnieuw met een grijs wolkendek. De zon liet zich slechts een handvol aantal malen zien, blijkbaar om te kijken of wij nog steeds aan het fietsen zijn. De wind liet zich de hele dag horen vanuit de richting waar wij naar toe moesten.

Na de gebruikelijke ochtendrituelen hadden wij onze fietsen uit een nabijgelegen garage en fietste Nevers uit over de Pont de Loire. Daarna reden we een stuk over het jaagpad langs het Canal du Centre.

Plots kruiste dit kanaal met de rivier de Allier, op zich klinkt dit vrij gewoonlijk. Echter kruist het kanaal zo'n 30 à 40 meter over de rivier heen: het Aquaduct de Guetin. Het aquaduct is niet breed en er werden twee bootjes via sluizen er doorheen geperst, het was centimeterwerk.

Daarna reden we een beetje op de automatische piloot. Landschap en dorpjes wisselden elkaar af. Jan had zoals hij dat zelf zei: "Een tamme dag.". In Sancoins kochten we in de supermarkt wat eten en drinken en reden op dezelfde automatische piloot verder met een harde wind tegen.

In St. Amand-Montrond stopten we bij de St. Amandkerk. Tegenover de kerk stond een adres om op bepaalde tijdstippen de pastoor te kunnen raadplegen. Jan liep daarheen en zag hem vanuit het raam kijken. Bij het zien van de pelgrimspassen deed hij meteen de deur open en gaf ons een stempel.

Ook hebben we een pelgrimshotelletje gevonden. In het hotel staat een oude stenen wenteltrap naar boven, waar wij moeten uitkijken dat we onze hoofden niet stoten. 's Avonds hebben wij opnieuw een pizza soldaat gemaakt met een Turks biertje. Daarna is het goed uitrusten en hopen dat de volgende dag niet zo tam is.

In het late avondnieuws op de Franse televisie was te zien dat delen van het departement Aube onder water stond, inclusief een deel van Troyes waar wij een aantal dagen geleden waren en constateerden dat het water wel erg hoog stond.

• 11 Mei 2013 - 18:40

Dennis & Natasja:

Hallo Remco en Jan,

We (ma, Natas, Judith, M&M en ik) zitten hier lekker te eten op de verjaardag van Martin en lezen net jullie dagverslag van gister. Lekker dat jullie weer op de normale dagindeling zitten en Jan ook weer aan de beterende hand is.

Margot moest heel veel eten minder maken dan normaal omdat jullie er niet zijn