Etappe 16: Van straat geplukt (77,8 km) - Reisverslag uit Saint-Germain-les-Belles, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Etappe 16: Van straat geplukt (77,8 km) - Reisverslag uit Saint-Germain-les-Belles, Frankrijk van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Etappe 16: Van straat geplukt (77,8 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

13 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Germain-les-Belles

Na een eenvoudig ontbijt in de pelgrimsgite, hebben wij gedag gezegd tegen onze medepelgrimmer. Vandaag zijn we een uur eerder opgestaan, omdat er een pittige etappe voor de boeg ligt en er niet veel overnachtingsplaatsen bekend zijn waardoor we misschien langer door moeten gaan.

De Franse luchten waren erg grijs, de zon kreeg geen enkel kans om zich te laten zien. Ook de temperaturen werden lang niet gehaald dan de gebruikelijke waarden in mei. De bergen die wij vandaag moesten nemen, namen in frequentie toe en de hoogteverschillen tussen de dalen en toppen werden ook groter. Tijdens het klimmen hadden we het net te warm, tijdens het dalen hadden we het te koud.

Afwisselend reden we tussen de bomen, vrijwel verlaten dorpjes en agrarische gronden en hadden met hele kleine pauzes al snel St.-Leonard-de-Noblat bereikt. We raakten elkaar even kwijt, doordat eenieder een andere richting namen. Al snel vinden we elkaar weer en reden het centrum in om afgezet te worden door een bareigenaar: twee croque-monsieurs en twee koffie voor 20 euro... Een wijze les om eerst te vragen naar de prijs voordat we iets gaan bestellen.

Nadat we een eenvoudige stempel van het toeristenbureau hebben gehad, begon het klim- en daalritueel opnieuw. Een aantal kilometer voor St.-Germain-les-Belles werd Remco ineens tegengehouden door een Frans busje, waaruit een Engelsman uitstapte en vroeg of wij een overnachtingsplek zochten. Gezien de kilometers op dat moment kwam het ons niet verkeerd uit: we werden van straat geplukt!

De man gaf ons instructies naar het adres en al snel hadden we die bereikt. We kregen voor de verandering zowaar een Hollandse pot die voorafging met Franse uiensoep (die wij tot nu toe nog niet gehad hadden). Het werd een late avond met de nodige borrels, immers een goed gesprek met een Engelse bouwvakker geeft altijd de nodige hilariteit. Uitgeput gaan we ons mandje in om morgen opnieuw de uitlopers van het Massif te bedwingen.

• 13 Mei 2013 - 23:16

Lia En Eddie:

hoi fietsers,
    Het gaat goed, helaas zijn de weersomstandigheden wat minder, maar het kan ook nog slechter moet je maar denken.
    Overal is er op de kaart van Frankrijk regen voorspelt.
    Ik hoop dat jullie net onder de buien door kunnen fietsen.
    De heuvels worden gemener, de afstanden per dag daardoor korter denk ik zo.
    Maar de helft in in zicht dus nog ff trappen.
    We leven mee en vinden het fantasties van jullie.
    sterkte en tot snel
    Lia en Eddie

• 14 Mei 2013 - 08:17

Lucien Geutjes:

hoi wat een tocht he daar ,st leonard heb je daar de benzinepomp met terasje gezien?? met asbakken op de tafel hillarisch ,de klimmen zijn pittig daar ja, maar er zullen nog vele komen maar ook vele afdalingen, mooi is dat ik precies weet waar je rijdt. Veel plezier Roccomandour wacht

• 14 Mei 2013 - 08:20

Lucien Geutjes:

ps Uzerche al gehad ,daar hebben wij geslapen en heerlijk gegeten,. mooie plek aan het water en lekkere klim, je gaat snel nu hoor, schaf in Rocomandou de sportella aan, het pelgrims insigne erg mooi
    de tocht vaqn Brive naar rocomandour is pittig maar prachtig, succes

• 14 Mei 2013 - 19:32

Dennis & Natasja:

Hoi mannen,

Je maakt wat mee onderweg: afgezet én van straat geplukt worden in één etappe!

Franse uiensoep? Lekkah! Met bruin brood met kaas erin hoop ik?

• 14 Mei 2013 - 21:00

Gerda En Taco:

Hallo stevige fietsers,

Heb de verslagen gelezen, jullie gaan lekker, wensen jullie voor morgen succes en volgen de verslagen zoveel mogelijk.

Forza Utreg

• 14 Mei 2013 - 22:06

Marty:

Hallo mannen,

Zien jullie er zo slecht uit dat jullie van de straat werden gehaald.
    Zeker door de zelfde man die jullie eerder had afgezet,had vast medelijden met jullie.
    Nu hebben jullie lekker uiensoep gegeten,dus nu wind achter.
    Ga zo door,want hij gaat fantasties,ik ben trots op mijn mannen.
    Veel liefs en dikke kus.