Dag 1 - Met z'n vieren op pad (75,3 km) - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 1 - Met z'n vieren op pad (75,3 km) - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 1 - Met z'n vieren op pad (75,3 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

25 April 2016 | Nederland, Nijmegen

Om half 8 stond Remco op, nam een douche, kleedde zich aan en pakte zijn laatste spulletjes. De deceptie van gisteravond heeft hij ver weggestopt, zo ver dat je je kan afvragen of er wel überhaupt een bekerfinale had plaatsgevonden. Al snel zat hij op de fiets richting zijn vader.

Een kopje koffie met appelgebak en slagroom werd door moeders geserveerd voor Jan, Remco, Martin (broer van Jan) en Margot (partner van Martin). De laatste twee hebben ons drie jaar geleden bij de startstreep uitgezwaaid, nu gaan ze zelfs een heel stuk met ons meefietsen.

Bij de startstreep, waar vorige week de proloog eindigde, werden de nodige foto's genomen en namen we afscheid van Marty (man en moeder van de pelgrims). Ook nu moest ze even een traantje laten. Rond half 10 begon de tocht...

Met een redelijke vaart reden we met zijn vieren richting het pontje van Elst. Martin trapte vaak vooruit voor de nodige actiefoto's die de eerste kilometers in beeld vastlegde van de pelgrims. Om alle discussies te voorkomen op het werk van Remco: NIET de gehele tocht is met de trein gemaakt... Er zijn getuigen en beeldmateriaal.

Nadat we met zijn allen met de pont naar de overkant zijn gevaren, namen we afscheid van elkaar. Martin en Margot maken hun trainingsrondje met een hoger tempo af richting huis. Waarschijnlijk zullen zij al snel in de buien terechtkomen die vanuit het westen ons kikkerlandje binnentrekken.

Wij trokken de Betuwe in over de Rijndijk richting Lienden en Kesteren. De route kruiste de Betuwelijn en de A15 en Jan zag een tankstation aan de snelweg die wij via een achterdeur konden benaderen. Daar namen we een goede bak koffie met belegde broodjes. Vanuit het raam zagen we donkere wolken naar ons toe trekken, de ruitenwissers van de voorbijrazende auto's gingen op en neer.

We trokken onze regenjassen en andere kleding tegen de vrieskou en regen aan en reden richting de Waal. Op de dijk draaide de wind naar onze ruggen en de regen veranderde in een miezerbuitje. Op deze manier konden wij toch aardig wat kilometers maken, echter door een continue miezerbuitje wordt je ook kletsnat.

Remco wist nog te herinneren van zijn Rome-tocht van zes jaar terug met Lucien dat we in Lent in een kroeg koffie konden drinken. De wildgroei van Nijmegen heeft nu aan de overkant van de Waal flink toegeslagen: wegen liepen anders en panden zijn vermoedelijk gesloopt.

Over de Waalbrug begon het heel hard te regenen en de wind liet zich ook even van zijn slechte kant zien. Zo'n brug oversteken is dan ineens een stuk pittiger. In Nijmegen sloten we de etappe af, de regenhoeveelheden namen toe en verder op de route waren weinig slaapopties. Na ruim 75 kilometers kijken we tevreden terug naar onze eerste dag.

• 25 April 2016 - 19:22

Marty:

Hallo mannen,

De eerste etappe zit erop en ook de eerste regenbuitjes,maar dat zijn jullie gewend,want zo ging de vorige pelgrimstocht ook.
    Jullie hadden geluk dat het niet regende toen jullie vertrokken.
    Mijn zus Ria zou zeggen ze overnachten in guppystad.
    De kater van het voetballen zijn jullie nu kwijt.
    Ik hoop dat het morgen wat beter weer wordt.
    Veel liefs en een dikke knuffel voor mijn mannen.
    Groetjes Marty

• 25 April 2016 - 19:31

Martin.margot@planet.nl:

Jan en Remco op weg geholpen richting Rome.Mee gefietst tot aan de pont bij Elst. Boven verwachting droog weer, windje in de rug, géén materiaalpech. Als de rest van de fietskilometers net zo gaan ziet het er rooskleurig uit mannen. Zet 'm op en tot spoedig.

• 25 April 2016 - 19:56

Ferry:

Succes mannen, met slechter weer had je niet kunnen starten. Na gisteren nog de nodige glazen weg gespoeld te hebben vind ik het knap dat je vandaag Nijmegen hebt bereikt

• 25 April 2016 - 20:07

Dennis Froon:

Het was 21 april 753 voor Christus toen Romus en Remelus Rome stichtten. Vier dagen en 2770 jaar later vertrekt de moderne versie van Romus, ook wel Remco genaamd, samen met zijn mede bedevaartsganger Janus, richting het nauwelijks veranderde huidige Roma. De eerste schermutselingen vonden plaats tussen Traiectum en Noviomagnus, alwaar de mannen hun tenten en kampvuren vandaag aanlegden. Het was een dag van slagregens, rosse ijzeren paarden met ruitenwissers en een lastige oversteek van de grote rivier ten noorden van de stadsmuren van Noviomagnus.

Mannen, de kop is eraf. Lekker! Succes voor morgen!

Groetjes, Dennis

• 26 April 2016 - 15:55

Ria:

Hoi mannen goed gedaan helemaal naar guppestad.