Dag 8 - Versperringen en omleidingen (93,1 km) - Reisverslag uit Niedernhall, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 8 - Versperringen en omleidingen (93,1 km) - Reisverslag uit Niedernhall, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 8 - Versperringen en omleidingen (93,1 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

02 Mei 2016 | Duitsland, Niedernhall

Vanochtend namen we ons ontbijt in de kelder van het badhuis. Het zag eruit als een zeer goed opgeknapte Utrechtse werfkelder. Terwijl wij de broodjes, koffie en sinaasappelsap naar binnen werkten, zagen we buiten een strak blauwe lucht. Schuin tegenover het plein waar het hotel aan lag, kochten we meteen broodjes voor de middag bij de bakkerij.

We reden in het eerste deel van de ochtend langs de Neckar, dat ingesloten lag in een smal dal met steile, bebosde hellingen. Langs deze hellingen kregen we te maken met bospaadjes en een lichte stijging van de route. We merkten dat we langzaam omhoog en omlaag gingen, echter door de vele stuwen moesten we netto wel stijgen.

Bij Haßmersheim begon de ellende (sommigen noemen het de uitdaging) van deze etappe. In het routeboekje stond al aangegeven dat we door werkzaamheden moesten omrijden en hoogstens 50 meter moesten klimmen. Het waren er uiteindelijk meer dan 100 tegen vrij forse percentages (8%). Onze benen krijgen meer en meer de voorbereidende inspanningen vooor de Alpen.

De omleiding was net genomen of er doemde een nieuwe wegversperring op. Opnieuw moesten we omrijden en misten hierdoor een plek die we wilden bekijken. We namen tijdens die tweede omleiding onze broodjes en kaas die wij vlak daarvoor in de supermarkt hadden gekocht.

Vanaf Bad Friedrichshall verlieten we de Neckar en volgen de oevers van de zijrivier Kocher. Het viel Remco op dat dit gedeelte van de route enerzijds te gedetailleerd was, anderzijds te summier. Met name het laatste zorgde voor een aantal keren dat we de verkeerde kant op gingen. Ook de wind hielp niet echt mee om vooruit te komen naar de juiste plek.

We besloten het boekje even niet te gebruiken, maar de Duitse 'ANWB'-fietsborden van plaats naar plaats te volgen. Hierdoor reden we lange tijd over de Kochertalbahn, een oude treinroute wat nu een fietspad geworden is.

Aangekomen bij het hotel, moesten we even wachten voordat het open ging. Het lijkt wel alsof we nu al in het gebied van de siësta's komen. Bij het diner kregen Jan ook nog eens een klein pestogerechtje, terwijl hij om een pastagerecht had gevraagd. Hilariteit alom,.... Maar dit krachtvoer is wel nodig! Morgen gaan de eerste heuvelen komen die om een serieuzere aanpak vraagt dan tot nu toe...

• 02 Mei 2016 - 21:16

M & M:

Arme Jan, hij dacht aan een lekker bordje spaghetti en dan krijg je een beetje gemalen basilicum.
    Hopelijk kunnen jullie lekker slapen en morgen gezond weer op.
    Ondanks de tegenwind en klimmetjes een mooie afstand gereden. Zet hem op, zo gaat ie goed.

• 02 Mei 2016 - 21:36

Dennis Froon:

Na zich gebaad te hebben in het Romaanse badhuis van Ebernachia bleven de heren nattigheid volgen: langs de Nackar en de Kocher was er altijd water in zicht. Remus, één van de beste cartografen van het Romeinse Rijk, loodste zichzelf en Janus langs bospaden, over hellinkjes, tussen rotswanden, door dorpen en velden van Ebernachia naar Niedernhallum, een vooruitgeschoven voorpost van Heilbronnia.

Koken aan de Kocher? De lokale herbergier had vlees noch vis, maar wel pesto én pasta! De broodnodige calorieën en koolhydraten voor de langzaam toenemende hoogtemeters per dag.

Onze rollende krijgers zitten inmiddels over de helft van het Germaanse Rijk en naderen beetje bij beetje de provincie Austria-Ungheria. Het kan niet anders dan dat de onsjes eraf vliegen bij één van onze helden!

Viel SpaB für Dienstag und liebe GruBe, Dennis (und natürlich Fräulein Anastasia).

• 02 Mei 2016 - 21:49

Marty:

Hallo mannen,

Wederom in deze tocht (net als 3 jaar geleden) ook een dag met hindernissen en verkeersdrempels.
    Dan nog tegenwind en klimmertjes en op het eind van de dag ook nog het verkeerde menu.
    Jan in een dag alle tegenslagen,dus die heb je nu gehad.
    Vandaag wel een zonnige dag en weer wat bruiner geworden,
    Morgen nog een zware dag vertelde je,maar dat is vast een voorproefje voor de Alpen.
    Heel veel sterkte morgen en een dikke knuffel en kus voor mijn mannen.
    Groetjes en liefs Marty

• 02 Mei 2016 - 23:17

Ria:

Goed gedaan en wat lekker dat het goed weer is.
    Laat de rest van de reis ook zo goed weer blijven.
    Kus voor de stoeren mannen