Dag 23 - Geen slaapplek? (81,3 km) - Reisverslag uit Firenze, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 23 - Geen slaapplek? (81,3 km) - Reisverslag uit Firenze, Italië van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 23 - Geen slaapplek? (81,3 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

17 Mei 2016 | Italië, Firenze

Het ochtendritueel bereikte vandaag het traagste moment van de reis. Jan overweegde zelfs een rustdag te nemen, hij voelde zich door de keelpijn en stijve rug niet prettig. We namen ons ontbijt en Jan knapte ietsje op (Remco was overigens ook nog niet helemaal beter).

Na een paar honderd meter stopten we om de nodige proviand voor deze dag in te slaan. Wetende dat de klim van gisteren nog niet gedaan is en vlak daarna nog een pas te nemen is, besloten we er een halve dag van te maken. Dan hoeven we morgen enkel af te dalen naar Firenze en kunnen we in de middag de stad gaan bekijken.

Onze eerste pauze namen we boven op de eerste pas: Passo di Raticosa op 968 meter hoogte. Met een zucht hebben we onze eerste horde van vandaag kunnen nemen. Nu moesten we 13 kilometer op en af naar de volgende pas. Het dalen ging prima, maar zodra het weer ging stijgen deden onze benen erg pijn.

Eindelijk bij de tweede pas (Passo di Futa) namen we een bord tagliatelle Bolognese en deze werd geserveerd door de vader van de uitbater, een profwielrenner uit de jaren 60. Hier reed vroeger ook de beruchte autorace Mille Miglia langs.

Nu dachten we enkel af te dalen naar San Piero a Sieve om uit te kunnen rusten. Echter waren alle bedden gevuld, er was geen slaapplek meer! Voor ons en ons vermoeide benen was er maar één optie: nog een berg over.

Fysiek gesloopt reden we de avondspits in Firenze binnen en vonden gelukkig snel een betaalbaar hotel en hebben onze magen gevuld bij een soort afhaalrestaurant met een uitgebreide keuze. Morgen nemen we een rustdag en gaan op ons gemakje de stad bekijken.

• 17 Mei 2016 - 21:05

M & M:

Hoi mannen, geweldig gedaan zoveel klimwerk. Gelukkig nu toch lekker uitrusten. Geniet van de rustdag en hoprlijk knappen jullie dan allebei op. Heel veel groetjes.

• 17 Mei 2016 - 21:36

Ruud En Ria:

Heel verstandig de rust dag morgen lekker uitslapen en van rust genieten .
    Dat hebben jullie dik verdiend . Wij hopen dat de keelpijn vlug verdwijnt. Kus voor jullie beiden

• 17 Mei 2016 - 21:38

Stephanie Van Breugel:

Hallo heren, samen zijn jullie sterk! We vinden het heel knap wat jullie presteren en we kijken iedere dag uit naar jullie leuke verslag. Zo leuk om te lezen wat ons te wachten staat. Voor jullie: geniet ervan! Groeten uit Brabant, Joop en Stepganie

• 17 Mei 2016 - 23:03

Dennis Froon:

Met een keel als een overreden straathond werd Janus wakker. Ook Remus voelde zich alsof hij zich had geschoren met een botte zwaard. Janus' rug voelde alsof een geheel legioen aan Romeinen erover waren gegaan. Laten we de gemoedstoestand van onze krijgers maar samenvatten: anno het jaar nul was Loiano geen lol aan en twee millennia later was het al niet veel beter.

Janus overwoog nog even om zijn stromandje weer in te duiken, maar woog ook de loodjes. Remus gaf de laatste aan en Janus zag de schaal hard naar beneden doorschieten: zwaar! Desondanks rolden de ijzeren paarden verder zuidwaarts richting Firenze. De ene naar de andere bergkam werd uitgekamd. Toen onze helden het een dag wilde noemen, bleken alle herbergen, schuren en bruggen bezet. Er zat niets anders op dan met het laatste beetje energie door te stoten naar Firenze, alwaar onze krijgers besloten tot een rustdag.

Heren, ik had het gisteren al voorspeld: vandaag zouden jullie Firenze bereiken. Vraag niet hoe, maar jullie hebben het gehaald. Morgen dus een dik verdiende rustdag! Genieten van de Dom, piazza delle signori, ponte Vecchio, palazza Vecchio en lekkers te eten en te drinken. Tipje: bezoek niet alleen de Domkerk, maar ook de losstaande toren! Arriverdeci vanuit Sardegna van Anastasia en Denis.

• 17 Mei 2016 - 23:28

Marty:

Hallo mannen,

Jan jij belde vanmiddag en was blij dat jullie eindelijk een slaapplek hadden
    Gelukkig houden jullie nu eindelijk een rustdag.
    Smeer de keel morgen ook maar goed en geniet van de mooie stad Florence.
    De grote bergen zitten er nu op en is het nog maar een klein stukje naar Rome.
    Jullie hebben het geweldig gedaan vandaag.
    Nu weer een dikke knuffel en welterusten. (ik denk dat jullie al slapen als ik dit schrijf)
    Kus en veel liefs van Marty.

• 18 Mei 2016 - 09:30

Lucien:

Haq mannen even een paar dagen gemist maar heb jullie verslagen weer zitten lezen. Toch ontzag voor die lange hoor, uit ervaring weet ik hoe zwaar het kan zijn zeker de laatste lootjes en het weer zat ook weer niet echt mee. Maar pak een heerlijke rustdag in het mooie Firenze , Florence. Prachtige stad, lees de boeken maar van Dan Brown .
    Geniet ervan en vul je maag met de goddelijke druivendappen, uit ervaring weet ik dan ook dat remmerdebem en Janus zich weer heel gauw lekker voelen en weer gelijk goed gemutst zijn. Nog ff doorzetten en genieten. Wij hebben weer een kampioen in de formule 1 erbij en maken ons op voor het tweeluik met Heracles voor europees voetbal. Als je snel bent kun je zondag aanschuiven in een kolkend Galgenwaard.
    Gegroet zij die nog niet gegroet zijn