Dag 5 - Beuken tegen de wind (98,6 km) - Reisverslag uit Bacharach, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 5 - Beuken tegen de wind (98,6 km) - Reisverslag uit Bacharach, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Beuken tegen de wind (98,6 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

29 April 2016 | Duitsland, Bacharach

Vanochtend stonden we opnieuw voordat de wekker ging op. We hadden gisteravond een uitgebreid buffet genomen met veel groenten om de vitamientjes aan te vullen en tijdens het ontbijt vulden we onze magen opnieuw met het nodige krachtvoer.

Bepakt en bezakt kochten we twee straten verder een aantal broodjes en gingen daarna onze tocht langs de Rijn vervolgen. Het was weer mooi weer, zo nu en dan een wolkje en verder alleen maar zon. Het Rijndal is hier erg nauw, de wind liet zich op krachtige toon zijn verzet tegen ons tonen.

Na een uur nam de Rijn een bocht en de wind zwakte af. De kilometers vlogen in rap tempo onder onze banden door. Zonder noemenswaardige onderbrekingen (de langste stop duurde een kwartier voor een koffie en een cola in Kaltenengers) stoomden we door naar Koblenz.

Net als zes jaar geleden maakte Remco dezelfde fout om het verkeerde tunneltje in te duiken (met trappen aan de andere zijde), maar Jan vond gelukkig in verdekte opstelling de juiste richting. Al snel stonden we bij het Deutsches Eck, de plek waar de Moezel in de Rijn stroomt en een standbeeld van keizer Wilhelm I staat.

Voor zo'n grote plaats wilden we eigenlijk wel een stempel hebben en gingen meteen naar de St. Kastorkirche. Een vrouw die daar een stadstour verzorgde verwees ons naar een andere kerk: daar was ook geen stempel. Uiteindelijk hebben we een kerkstempel gescoord bij een museum vlak naast de St. Kastorkirche.

Langs de boulevard namen we de vanochtend gekochte broodjes en gekochte flesjes cola, kijkend op een kabelbaan die een nieuwe vorm van transport over de rivier aanbiedt. Na een paar tientallen meters vroeg een andere fietser of wij spullen hadden om zijn buitenband weer om te doen. Jan probeerde de band om te doen maar had het idee dat die te klein was en wenste de fietser succes.

De bewolking en voornamelijk ook de wind nam toe. Het was een aardige strijd van ons om vooruit te komen. Af en toe stopten we om foto's van kastelen aan beide zijden van de Rijn te nemen (er stond er zelfs eentje in de Rijn: Pfalzgrafenstein).

Na een lange winderige dag (zonder een spat regen) hebben we een hotelletje gevonden in een van de vestingtorens van Bacharach, waar wij na het opfrissen het dorpje verkenden met zijn karakteristieke vakwerkhuizen. In een van die vakwerkhuizen hebben wij ons diner gevonden en zullen morgen de Rijn (en hopelijk ook die pittige tegenwind) verlaten.

Ook zijn wij Lorelei voorbijgereden. Ze zal ons, naast het op de klippen laten lopen van vele boten, met een zacht gezang in slaap laten vallen voor een goede nachtrust.

• 29 April 2016 - 20:37

Marty:

Hallo mannen,

Ja, een fietstochtje langs de Rijn Rijn Rijn,
    Dat vinden de mannen o zo fijn fijn fijn
    En maar beuken door de wind wind wind
    en dan denken aan vanavond achter een grote pint.
    Nu deze hebben jullie weer verdiend na weer 100 kilometer te hebben gefietst
    Gelukkig weer een droge dag,zelfs Jan heeft in zijn korte broek gefietst.
    Nu lekker slapen in een kasteeltje.
    Dikke knuffel mannen en welterusten .
    Groetjes Marty.

• 29 April 2016 - 20:38

Martin.margot@planet.nl:

Gaat lekker jongens, op naar het gemiddelde van 100 km. per dag. Regen voorbij, nu de wind nog achter je laten en op naar de zon. Remco niet te veel vitaminen he, kan tegen gaan werken hoor. Beter een extra alcoholische versnapering. Geniet morgen van het 1e weekend op jullie tocht.

• 29 April 2016 - 21:20

Dennis Froon:

Nog voor de klokken van de kerkelijke burcht van Remagionum door het Rijndal galmden, waren onze strijders al voor dag en dauw uit de strobedden opgetogen voor een lekker bordje geitenmelk met havermout. Het buffet van gebrade everzwijn, groenten, glazen aardappelen en rode bossensap met gerst van gisteravond was goed verteerd. De mannen gooiden hun dragers rondom hun ijzeren rospaarden en trokken verder langs de Limes richting het einddoel: het machtige Roma.

Een winderige tocht langs het samensmelten van de roerige Moezel en de wassende Rijn, langs Koblezia en andere versterkte burchten op de oevers van de Rijn bracht de mannen in contact met een onbekende strijder met een te kleine rubberen ronding voor zijn houten karrewiel. Janus heeft de zwaar gebaarde man verder geholpen van de spreekwoordelijke regen naar de drup. Feitelijke regen hebben onze strijders vandaag overigens niet ondergaan. Daarentegen moest de centurion van de vandaag worden gerond met een strakke tegenwind.

De tocht eindige vandaag in Bacharachia, alwaar de heren onder begeleiding van de jonkvrouwe in het plaatstelijke kasteeltje de nacht doorbrengen.

Viel SpaB für Morgen! Liebe GrüBe, Dennis

• 29 April 2016 - 21:43

Natasja :

Dag mannen,
    Dag 5 alweer! Jullie zijn goed bezig! Jullie fietsen een mooie tocht. Ben benieuwd naar de foto's.

Beetje tegenwind, hebben jullie weer een extra pilske verdiend.
    Geniet van het mooie kasteel, enne morgen weer fris opstaan.

Veel plezier, liefs Natas

• 29 April 2016 - 23:56

Ruud En Ria:

Goed gedaan heren gaat zo door☺