Dag 10 - Een 'off-road'-etappe (71,4 km) - Reisverslag uit Dillingen an der Donau, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu Dag 10 - Een 'off-road'-etappe (71,4 km) - Reisverslag uit Dillingen an der Donau, Duitsland van Jan en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Dag 10 - Een 'off-road'-etappe (71,4 km)

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Jan en Remco

04 Mei 2016 | Duitsland, Dillingen an der Donau

Vol goede moed beginnen we weer aan een nieuwe fietsdag, de komende etappes worden korter zodat we meer plekken kunnen bezoeken en precies gaan uitkomen voor de tocht over de Alpen. Opnieuw is het zonnig met her en der een wolkje, de temperatuur is vandaag wat lager: zo'n 13 graden.

Vanuit het hotel konden we meteen onze route vervolgen, we zaten al aan de juiste zijde van Ellwangen om dit dorp te verlaten. Bij Lauchheim gingen we de verkeerde kant op, hierdoor kregen we wel een mooie stadspoort van het dorp te zien. Ook hebben we hier weer ons standaard boodschappenlijstje afgwerkt: brood, kaas en drinken.

Vlak buiten het dorp kregen we de klim van de dag voorgeschoteld: ruim 3 kilometer klimmen om bijna 200 meter hoger te komen. In de verte zagen we hem al en de klim bracht ons er naar toe: Schloß Kapfenburg. We konden er niet in, het was gesloten en de binnenplaats werd herstraat.

Daarna doken we de bossen in op onverharde weggetjes. Al snel raakten we de weg weer eens kwijt, de GPS van Remco gaf uitkomst. Na de klim gingen we ook dezelfde hoogte dalen. Dat deden we met een rustig tempo, de grindsteentjes springen onder onze wielen vandaan. Ook viel de ketting van Remco er weer eens af, een euvel die hij bij elke fietsreis al heeft meegemaakt. Met de huidige ervaring lag deze professorisch binnen 5 seconden er weer op.

In Elchingen namen we een broodje en koffie, reden nog een stuk 'off-road' en begonnen de laatste 20 kilometer 'uit te rijden' over het licht dalende parcours van de voormalige Härtsfeldbahn naar onze bestemming van vandaag: Dillingen an der Donau.

In dit stadje hebben we even rondgekeken naar het kasteel, de barokke kerken en statige panden aan de Koningstraat. Uiteraard hebben wij even genoten van een aangename onderbreking: een witdonker kloosterbiertje met de schitterende slogan: "Nunc est bibendum"...

• 04 Mei 2016 - 19:12

Marty:

Hallo mannen,

Weer eens de weg kwijt,dat nieuwe boekje voor de weg naar Rome is niet al te best,maar wat geeft dat.
    Alle wegen leiden immers toch naar Rome..
    Gelukkig zat de ketting er weer snel op en konden jullie weer verder dalen.
    Fijn dat jullie nu ook de tijd nemen om wat te bezichtigen.
    Nu mannen weer een dikke knuffel en kus.
    Groetjes en veel liefs van Marty

• 04 Mei 2016 - 20:28

Martin.margot@planet.nl:

Hoi Remco en Jan,
    Zeker moeten jullie goed drinken. En dat is ook dik verdiend hoor met al die ontberingen.
    Spannend nu jullie bijna bij de alpen zijn. Hoop dat de ketting er nog even om blijft dan. Hier wordt het weer komende dagen goed en bijna iedereen heeft nu een lang weekend om er van te genieten. Zou fijn zijn als jullie ook morgen weer een lekker zonnetje krijgen. Slaap lekker en succes morgen.

• 04 Mei 2016 - 21:15

Dennis Froon:

Gapend deden onze mannen hun luiken open. Buiten scheen een waterig zonnetje over het dorpsplein van Ellwangia. Tenten pakken, koppie onder in de voortkabbelende dorpsbeek, een ei, wat brood en water en verder rollen maar richting het Capitool van het Romeinse Rijk. Bij de net neergelaten brug van de stadspoort Lauchheimica waren onze krijgers even in opperste staat van paraatheid. De brede en de smalle schaduw van onze krijgers bewogen voor hen uit! Hoe kan dat? Roma ligt in het zuiden, dus zou de zon van voren moeten schijnen en deze kwam nu van achteren! Rijden we soms de verkeerde kant uit? Heimwee naar Traijectum, waar een kleine 2.000 jaar later de lokale helden ook Europees gaan? Nee, geen heimwee, maar simpelweg een de verkeerde weg gekozen. En nu? Bij Remus ging als eerste het lampje branden: het kompas! Met behulp hiervan werd de juiste route gevonden richting de Germaanse Donau.

In de drassige bossen rondom Elchingennia liep een forse boomtak vast tussen de houten spaken van de kar van Remus. De ervaring van eerdere veldtochten zorgde voor een snel herstel van de schade, waardoor de mannen uiteindelijk niet hebben moeten overnachten in de bandietrijke bosschages.

Het slotkasteel aan de Koningin Cleopatralaan van Dillingium il Donau was het toneel van het avondmaal. Ook de lokale gerstenatten vloeiden rijkelijk. Nunc est bidendum!

Tsjonge jonge, hij gaat als een trein heren. Super dat jullie ook een paar dagen wat kortere etappes hebben, zodat jullie ook kunnen genieten van de mooie plaatsten die jullie aan doen. Fortuna cras!

• 04 Mei 2016 - 21:58

Suzette:

Wat een bijzondere ervaring om dit samen met je vader te doen Remco! Geniet van elke dag, goede reis! Prachtige verhalen en ik blijf jullie volgen.

• 05 Mei 2016 - 07:22

Lucien:

Heerlijk weer die verhalen ,overtuigd dat ik zeker weer eens zo'n tocht doe. Wel afgesloten met constant een sapje . Proost mannen zeker een mooie tocht en de zo'n erbij